Departmental Bulletin Paper チーム援助の事例学習が教職志璽の大学生のチーム援助志向性に及ぼす効果
The Affects of Analyzing Case Studies on Team-Support Preferences among Teacher-Training Students

田村, 修一

(66)  , pp.15 - 27 , 2015-03-18 , 創価大学鋸幾学部・教職大学院
ISSN:03855031
NCID:AA1238438X
Description
「チーム援助」を促進するためには,「チーム援助志向性」を高める必要がある。本研究は,事例学習が教職志望の大学生の「チーム援助志向性」に及ぼす影響を調査する。203名の教職志望の大学生を対象にアンケート調査を行った。結果は,以下の通りである。(1) 教職志望の大学生を対象に事例学習を行った後,女性の教職志望の大学生の「チーム援助志向性」が向上した。一方, (2) 男性の教職志望の大学生の「チーム援助志向性」は向上しなかった。しかし,「チーム援助」に対する肯定的認知と実践意欲は向上した。これらの結果に基づいて,教職志望の大学生の「チ一ム援助志向性」を高めるための望ましい方法を議論する。
To promote the need for team-support, it is necessary to increase the orientation towards team-support preferences. This study investigates how learning through case studies can affect team-support preferences among prospective teacher-training students. To measure these affects, a questionnaire survey was administered to 203 teacher-training students at a university in Japan. The results are as follows: (1) After learning about team-support through analyzing case studies in class, team-support preferences among female teacher-training students increased. (2) On the other hand, team-support preferences among male teacher-training students did not increase, however positive perceptions and willingness for team-support increased among male teacher-training students. On the basis of these results, this paper will discuss ideal methods to improve team-support preferences among students in teacher-training university courses.
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http://libir.soka.ac.jp/dspace/bitstream/10911/4403/1/kr66-015.pdf

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