Departmental Bulletin Paper 道徳教育で私たちは希望をどう語れるか?
How Can We Talk about Hope in Moral Education?

松岡, 靖

本稿の課題は道徳教育で私たちが希望をどう語れるかを検討することである。この研究は2015 年に改訂された学習指導要領を二つの段階で検討した。第一にオースティンの言語行為論を枠組みとして、発語行為・発語内行為・発語媒介行為という三つの水準で指導要領を分析した。第二に玄田らによる希望の社会科学の成果、とくに職業希望に関する知見を参考に、指導要領にみる希望の語り方を考察した。結論は次の二点にまとめられる。第一に指導要領の希望の語り方には、成果主義と初志貫徹という特徴があり、それぞれに長所と短所がある。また指導要領は規則の遵守を強調しつつ、「結社の自由」に沈黙している点は不充分である。第二に個人による職業希望の語り方には、可能性・関係性・物語性という三つの要因が影響していた。個人の希望はその人の社会的な条件にある程度左右される。また希望は他者との関わりを契機に創られ、人生の各段階で作り直されていく。言語行為論や希望の社会科学に学ぶことで、道徳教育と希望の概念をより深く理解できる。
The purpose of this paper is to investigate how the concept of “hope” is discussed in terms of moral education. The present paper analyzes in two stages the revised Course of Study published by the Japanese government in 2015. The first stage analyzes the Course using the three levels of Austin’s speech act theory: locutionary acts, illocutionary acts, and perlocutionary acts. The second stage examines the Course using Genda’s perspectives on hope in social sciences, particularly using the concept of hope with regard to occupation. The results of the analyses suggest two main points. The first is that the way in which hope is discussed in the Course of Study reflects the concepts of prioritizing results and pursuing original purposes, both of which have advantages and disadvantages.The Course emphasizes the importance of respecting rules but at the same time it silences “freedom of association.” The second point is that the way in which an individual discusses hope with regard to their occupation includes three elements: possibilities, relationships, and narratives. An individual’s hope is influenced by social factors, the concept of hope is created through relationships with others and is further reformulated at every stage of an individual’s life. This paper suggests that speech act theory and social sciences of hope help us to understand moral education and the concept of hope.

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