Departmental Bulletin Paper 留学生との交流授業が日本人に与える影響と意義
The Value of the Joint Instruction with International Students At Kobe Shoin Women’s University

池谷, 知子

Description
日本語を母語としない日本語学習者(留学生)にとって、日本人との交流授業が有効であることは知られているが、留学生との交流が日本人学生にどのような影響を与えるのかということはあまり明らかになっていない。なぜなら留学生がキャンパスにいることが、本当に「国際化」を促しているのかはなかなか検証しにくい問題であるからである。キャンパス内にいる留学生と授業を通して交流することが、自然に多文化共生を学ぶ機会となり、日本人学生の意識の内側から「国際化」を促していることを確認していく。また、それは学年が上がるごとに強くなっており、キャンパスの国際化に対して、海外へ学生を送り出す以上に、日常生活で様々な文化的な背景をもった留学生と交流し意見を交わすことが、大きな役割を果たしていることをデータからみていく。
It is widely known that the Joint Instruction with Japanese students is effective for Japanese Learners, however, little is known about the influence on the Japanese students who experienced the interactions with international students. This understatement also represents the difficulties in measuring to what extent “internationalization”, in the true sense of the word, takes place by the presence of international students on campus.The purpose of this study is to clarify the propelling effect of internationalization for the Japanese students who had the opportunity to study with international students in their classrooms. This study also highlights the fact that the continuing personal development of Japanese students can be brought about by campus diversity in Japan, not only by sending them abroad. The data shows that internationalization of Japanese students can occur, even if they are in Japan, through immersion in multicultural settings by interacting with international students in classrooms and daily campus life.
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