Departmental Bulletin Paper CEFR-Jに基づいたCan-Doディスクリプタの信頼性と相関関係の基礎的調査 : M大学教養英語の事例
A fundamental study on the reliability and correlation of CEFR-J based Can-Do Descriptors : A case of M University freshman English program

渡慶次, 正則  ,  Norman, Fewell  ,  津嘉山, 淳子  ,  名城, 義久  ,  とけし, まさのり  ,  ノーマン, フィーウェル  ,  つかやま, じゅんこ  ,  なしろ, よしひさ  ,  Tokeshi, Masanori  ,  Tsukayama, Junko  ,  Nashiro, Yoshihisa  ,  名桜大学国際学群

(25)  , pp.13 - 23 , 2016-03 , 名桜大学総合研究所
ISSN:1881-5243
NCID:AA11740208
Description
本研究はCEFRの日本版であるCEFR-Jを大学教養英語プログラムに利用するために,CEFR-JのCan-Doディスクプリタの自己評価について信頼性と英語能力試験との相関関係を検証する事を目的とした。M大学の1年生(N=389)を対象として,CEFR-Jに基づいたアンケートで英語能力を自己評価した回答データを分析した結果,次の事を示した。5技能分野の自己評価平均値は全体的な傾向として内的信頼性は強い値(クロンバックのα:0.87)を示した。しかし,個人単位のデータを質的に詳細に分析する,CEFR-Jレベルの順序に沿って個々の回答が対応していない自己評価が多く,ばらつきがある事を示した。質的な分析では個々の自己評価と英語能力試験順位は強い整合性を示さず,その相関関係の統計的分析(ピアソン係数:0.3程度)も同様に,自己評価と英語能力試験の相関関係が弱い事を示した。本研究の結論として,CEFR-JのCan-Doディスクリプタの自己評価の信頼性は強くなく,英語能力試験とCan-Doディスクリプタ自己評価は強い相関関係でないことを分析結果は表した。今後の日本の大学英語教育についてCEFR-Jを用いてCan-Doリストを作成したり,英語能力の絶対的な評価の基準として用いることを慎重に考慮されなければならない事が示唆される。
This study is intended to adopt into university freshman English programs the CEFR-J, the Japanese version of the CEFR, so that reliability and correlation with an English proficiency test regarding self-ratings of CEFR-J Can-Do Decriptors can be examined. The participants (N=389), M University freshmen answered the CEFR-based questionnaire, in which they rated their own English proficiency. Analysis of the questionnaire indicated the following. The overall tendency was that average self-ratings among five skill categories showed strong intercorrelations (Cronbach's alpha: 0.87). On the other hand, in-depth qualitative analysis of individual data showed that a large part of self-ratings did not follow the order of the CEFR-J difficulty levels and self-rating responses varied depending on the individual. Moreover, the statistical analysis between self-ratings and the English proficiency test rankings did not show strong correlation (Person's r: 0.3). This study concluded from the analysis that self-ratings of CEFR-J Can-Do Descriptors are not strongly reliable. In addition, self-ratings of Can-Do Descriptors and the English proficiency test are not strongly correlated. The results suggest that, for future university English education in Japan, designing Can-Do list based on the CEFR-J and using the CEFR-J as the absolute standard of English proficiency should be considered with caution.
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http://okinawa-repo.lib.u-ryukyu.ac.jp/bitstream/okinawa/19645/3/No25p13.pdf

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