紀要論文 沖縄における昭和初期の標準語励行に関する研究 : 綴方教育との関わりから
A study on the enforcement of the standard Japanese in Okinawa in the early years of Showa Era with a special focus on tudurikata-kyouiku

梶村, 光郎  ,  かじむら, みつろう  ,  Kajimura, Mitsuro  ,  沖縄大学人文学部

内容記述
小論は、1937年以前の初等教育研究会と沖縄県下の校長會が進めた標準語励行が、綴方教育にどのような影響を与えたかを、考察したものである。初等教育会が進めた標準語励行は、移民出稼人の「紛事」の解決のためには、「正しい標準語」を自由に使用できることを目指して、具体的な指導方法の提案を伴いながら進められた。校長會の標準語励行は、沖縄県庁主導で組織的に進めようというものであったが、実態は不明であった。これら二つの動向や文集等の分析を通じて、話方教育において矯正を伴う具体的な標準語の指導が進められたが、沖縄では綴方教育においても「正しい標準語」を使用することが求められた。しかし、その一方で、綴方教育においては、描写や個性尊重の観点から、標準語励行にも関わらず、必要に応じて方言の使用が許容されていたことが明らかになった。
This paper deals with what kind of influence the enforcement of the standard Japanese that Syotokyouiku-kenkyuukai and the Society of Principals and Head Masters in Okinawa had performed had on tudurikata-kyouiku before 1937.The enforcement of the standard Japanese by Syoto-kyouiku-kenkyuukai aimed at enabling Okinawans to use the "correct standard Japanese" without difficulty in order to solve "the trouble" of emigrant working overseas or in mainland Japan. The enforcement of the standard Japanese by the Society of Principals and Head Masters in Okinawa was supported by Okinawa prefectural government and intended to do it systematically. Through the analyses on the two abovementioned organizations that enforced the standard language, it turns out that the instruction of the correct standard language was pushed forward in the process of educating how to speak in class. This enforcement applied even to the writing classes in Okinawa. It was revealed, however, that the use of dialects was permitted in spite of the enforcement.The reasons for admitting dialects were the idea that each individual was respected as a human and that students’ honest and sincere writing was thought much of in the writing classes.
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http://okinawa-repo.lib.u-ryukyu.ac.jp/bitstream/20.500.12001/20447/1/no18p67.pdf

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