紀要論文 沖縄大学における聴覚障がい学生支援の軌跡と展望 : 聴覚障がい学生のライフヒストリーインタビューを中心に
The history and prospects about support systems for deaf or hard of hearing students in Okinawa University : Focus on life history interview with deaf or hard of hearing students

横山, 正見  ,  よこやま, まさみ  ,  Yokoyama, Masami  ,  地域研究所特別研究員  ,  障がい学生支援コーディネーター  ,  非常勤講師

(16)  , pp.47 - 79 , 2015-09 , 沖縄大学地域研究所
ISSN:1881-2082
NII書誌ID(NCID):AA12056256
内容記述
沖縄大学の聴覚障がい学生支援について、アンケート調査と聴覚障がい学生へのライフヒストリーインタビュー1を中心に考察した。約10年間で講義等公的空間での情報保障は整備されつつあるが、私的空間でのコミュニケーションには課題があり、組織や場所の整備等新たな取り組みの必要性が明らかになった。
沖縄大学が聴覚障がい学生支援に取り組み始めて約10年が経つ。その歴史を振り返ると1980年代の風疹による聴覚障がい学生の在籍期、2000年代の組織的な取り組みの開始期、2010年代の取り組みの定着と発展期に区分できる。聴覚障がい学生の多くは「支援体制が充実していること」を基準に進学を決めており、法制度の整備や聴覚障がい学生数の推移も合わせて考えると、今後も継続して在籍することが予想される。聴覚障がい学生は、支援体制が整いつつある中で人間関係を構築し自己肯定感を養い、大学での経験が卒業後の仕事にも影響を与えていることが分かった。しかし、私的空間でのコミュニケーションには課題が見出された。講義など公的空間での情報保障が進んだ結果明らかになった新たな課題といえよう。今後の展望として組織と場所の創設の必要性が見出される。人や情報の集約、コミュニケーションモデルの提示、理解啓発、通訳制度の充実、学内外の連携、聴覚障がい学生のエンパワメント等の機能が求められる。新たな取り組みの幕開けである。
This paper attempts to reveal the history and prospects of support systems for the deaf or hard of hearing students in Okinawa University.The history of support systems in Okinawa University can be classified into three historical periods.Ⅰ.In 1980s: There were approximately 10 deaf or hard of hearing students by congenital rubella syndrome.Ⅱ.In 2000s: The organizational support activities began.Ⅲ.In 2010s: The support systems were established and developed. Most of the deaf or hard of hearing students decide to enroll in the Okinawa University for the enrichment of informational guarantee.Looking from setting up legislation about people with isabilities and the increasing number of deaf or hard of hearing students, they will continue to enroll.The life-history interview and the qustionary survey showed that infomational guarantee and the relationships with their friends in university life give the deaf or hard of hearing students their self affirmation. Furthermore, it was also found out that the experiences in university days affect their life after graduation.However, they still have problems in communication with the non-handicapped in their private life. These problems became clear after the process of enrichment of informationalguarantee was evolved through the public space of university lectures.For future prospects, it is hoped that a support organization and a place where they belongis prepared in Okinawa University. There are a lot of functions to be performed, such asputting human and information resources together, and showing new communication models,enlightening activities, enrichment of informational guarantee, building network systems,empowerment of the deaf or hard of hearing students.It is just the beginning of a new action program about support systems for the deaf or hard of hearing students in Okinawa University.
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http://okinawa-repo.lib.u-ryukyu.ac.jp/bitstream/okinawa/18845/1/no16p47.pdf

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