紀要論文 社会事業としての盲教育の展開 : 明治・大正期を中心として
シャカイ ジギョウ ト シテ ノ モウ キョウイク ノ テンカイ : メイジ タイショウキ オ チュウシン ト シテ
The Development of Blind Education as Social work : Mainly in Meiji Era and Taisho Era

高橋, 眞琴  ,  佐藤, 貴宣

30pp.1 - 8 , 2016/02 , 鳴門教育大学地域連携センター , Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
ISSN:1880-6864
NII書誌ID(NCID):AA1212544X
内容記述
明治初期に成立する盲学校教育は,当初,開明派官僚の企図により近代公教育の一環として構想された。だが,天皇制公教育体制が確立し,富国強兵の国家目的が貫徹していく過程において,明治政府は盲児を始めとする障害児の教育を「人民相互の情誼」にゆだねるべきものとして放任したのだった。本稿では、教育の保守化,国家統制の強化が進む明治の時代状況を背景に教育制度の埒外に配置された盲学校の状況を概観するとともに,盲学校が「盲唖教育令」制定運動をはじめとして,地域社会における連携を基盤として,公教育のなかへと組み込まれていくプロセスについて考察する。
The blind school education to be established early in the Meiji era was envisioned as part of modern public education at first by the project of the Kaimei group bureaucrat. But the Emperor system of Japan public education was established and in the process that the national purpose of the measure to enrich and strengthen a country accomplished, the Meiji government let the education of the child with a disability including the blind child alone as the thing which should entrust to "the humane feeling and sincerity of people each other". Here, this paper survey the situation of the blind school located in the outside of the pale of education system and considers a process that a blind school was incorporated with public education system in partnership with local communities. With the background of the times of the Meiji and Taisho that conservatization of the education and the reinforcement of the state control advance.
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