Departmental Bulletin Paper 体験活動の経験が学生の教職への進路選択に及ぼす影響
The Influence of Experiential Activities on Students' Career Choice in Teaching

井, 陽介  ,  渡邉, 流理也  ,  溝川, 藍  ,  藤﨑, 眞知代

26pp.13 - 25 , 2016-03-31 , 明治学院大学心理学部
ISSN:1880-2494
NCID:AA1203367X
Description
本研究では、明治学院大学心理学部教育発達学科の2年次に学科必修科目として実施されている学校現場での体験活動が、学生の教職への進路選択にどのような影響を与えているのかを検討した。結果から、体験活動を通して教職への志望動機が向上した学生の多くが教員採用試験を受験しており、一方で教職への志望動機が低下した学生の6割以上が教員採用試験を受験していないことが明らかになった。また、体験活動を通して教職への志望動機が低下した学生の中にも、その後の教育実習の経験から教職への志望動機が向上した学生もいることが示された。しかし、教育実習後はすでに教員採用試験の出願時期が過ぎていることから、実際には教職への進路選択には結びつかない現状がある。ここから、体験活動の実施中並びにその後のサポートの在り方に加えて、3年次での教育現場での経験の充実についても検討する必要があると思われる。
This study examined how an experiential activities program in an actual school setting, a compulsory subject for sophomore in our Department, affects students’ career choice in teaching. The results showed that most of the students who were motivated to become teachers by the program took the Japanese Teaching Staff Examination whereas more than 60 % of the students who were demotivated did not. It was also observed that some demotivated students recovered their passion to become teachers after experiencingteaching practice. However, since the deadline for applying for the Japanese Teaching Staff Examinationis set before the students’ recovery of passion through the teaching practice program, the current state of affairs is that they will not be able to choose the teaching career. Therefore, it is essential to reconsider how students should be supported during and after the experiential activities, as well as reconsideringthe enhancement of the experience at educational sites during the third year.
【原著論文/Original Articles】
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http://repository.meijigakuin.ac.jp/dspace/bitstream/10723/2700/1/psycho_26_13-25.pdf

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