学位論文 地域の地産地消政策を実現する輸送システムに関する基礎的研究 : 新潟県佐渡市を事例として

大島, 光洋

pp.1 - 55 , 2015-03-25
内容記述
昨今、学校給食や病院給食を通じた食育や、地の食材を使った観光客向けの食事提供を通じた地域観光の魅力向上を目的とした農産物の地産地消が各地で取り組まれている。その一例として、本研究が対象とする佐渡市では、行政が中心となって地域の農作物を集荷して学校給食センターに輸送する庭先集荷事業が行われており、規格外産品を廃棄せずに活用できる長所があるものの、その広範な展開は困難であると言わざるを得ない。地域で地産地消を広範に展開するためには、地域の多様な生産者からの生産物情報と、ホスピタリティ産業や一般家庭等の消費者の需要情報を的確にマッチングすることが求められるが、現時点ではそれを技術的に支援する仕組みが欠如している。現在佐渡市において、地産地消を推進するためのICTベースの需給マッチングシステムの開発が進められており、島内に広範に分布する生産者と消費者を巻き込んだ地産地消政策の展開が視野に入っている。しかしこのときに必要となるのが、季節ごとに異なる多様な農産物を取り扱い、多数の生産者と消費者の組み合わせの輸送に対応する輸送システムを導入することである。また、地産地消政策の進展により、将来的には一般家庭が生産に参画したり、生産者が生産物を需要に応じて臨機応変に変化させたりする可能性があり、このような需給パターンの変化に対応するために中長期的視野に立った輸送システムの仕様を考えておく必要がある。したがって、本研究の目的は、作物・地区ごとの地産地消割合を向上させるための、既存の地域内輸送システム(宅配便、路線バス)、また青果物輸送専用システムの輸送状況に応じた最適利用を提案することである。品目・地区ごとの輸送割合を最適にするために、総輸送コストを最小にした場合の供給限界、各地域への配分量を、そして生産者の総収益を線形計画法の計算手法を用いて求めていく。分析プロセスとして、①地域内を5つの地区(ゾーン)に区分けし、各地区内・間の生産地と消費地(施設)の距離、各輸送システムの輸送単価、輸送作物種類、そして品目・地区ごとの需要量を設定する基本データ整備、②入手、成形したデータを用いて線形計画法に倣って、総輸送コスト最小化分析の実行、③鮮度変化による価格下落関数の設定と品目ごとの生産コスト関数の設定、そして品目ごとの輸送コスト最小値をもとに、総収益最大化分析の実行という順序で分析を進めた。本研究では、佐渡市の季節野菜として、ほうれん草(春)、トマト(夏)、長ネギ(秋)、白菜(冬)を対象に、相川、佐和田、小木、金井、両津の5地区での教育施設、医療施設、宿泊施設、一般住民を需要対象とした生産・輸送を分析することとした。佐渡市役所や行政による公開データを加工して需要量を設定した。次に、総輸送コスト分析では、地区内生産野菜は、地区内の需要者に優先的に運ぶゾーン内輸送と、生産余剰分と需要不足分のマッチングをゾーン間で行うゾーン間輸送を各々最小化分析し、総輸送コストを求めた。その結果、収穫量をすべて出荷量とみなした場合、全品目で地産地消割合を100%にする結果になり、当該地域の地産地消割合の向上可能性があることがわかった。そして、総収益分析では、作物の鮮度変化関数をもとに構築した指数関数型の価格下落関数を与え、また単位面積あたりの需要量に対する生産費を固定費と変動費の1次関数型の生産コスト関数で与えた。その結果、単位重量当たりでは、白菜の収益性も小さいが、ほうれん草の収益性が高かった。トマトは単価が高いが、生産コストが大きいためそこまで大きな収益をもたらすことができなかったと考える。ほうれん草はその逆であり、安定した収益性をもたらせると考える。また、地区別では、単位作付面積当たりでは、佐和田地区の収益性が大きく、相川地区の収益が小さかった。これは、生産者による作物供給量と、消費者による需要量の差が他の地区よりも小さいため、この結果になったと考える。さらに、公共系・ホスピタリティ系施設の地区内自給自足は高い結果であったが、一般住民にまでは供給量が追いつかない地区が多かった。このことから、集約型農業構造によるほうれん草のような収益性の高い作物を地区住民が生産者側に立つことが望ましいと言える。これまでの結果を踏まえて、空間的な広がりを想定した輸送システムの提案を、鮮度変化と輸送単価変化の2パターンの状況で考察する。まず、輸送距離の拡大に応じて、鮮度変化率が一次関数型に変化することで、①白菜はすべてバス輸送、②長ネギは15.8km、ほうれん草は22.2km、トマトは33.5km圏内ならばバス輸送を、圏外ならば宅配便か専用システムの利用を提案する。次に、1日の輸送限界を考慮した状況で考察すると、①宅配便は5個/2kg以下の作物を10km以上の輸送可能性が大きく、②専用システムは5個/2kg以上の作物を10km圏内の輸送可能性が大きい。以上をまとめると、①バスは全ての作物の近・中距離圏内輸送に、②宅配便は遠距離少量輸送に、③専用システムは近距離大量輸送に最適であることがわかった。
In recent years, food education and through the school lunch and hospital food, those of agricultural products for the purpose of charm improvement of regional tourism through the meal provided for tourists using the land of food is local production local consumption are addressed in various locations. As an example, in the Sado that the present study is intended, government becomes the center has been conducted garden collection business to transport to school lunch center to pick up the crops of the region, without discarding the non-standard products although there are advantages that can take advantage of, say and its wide range of deployment is difficult. To expand the local production and consumption widely in area, the product information from a variety of producers of the region, it is required to accurately match the demand information consumer, such as the hospitality industry and households, at present there is a lack of a mechanism to support it technically. In the current Sado, local production for local and is advanced development of ICT-based supply and demand matching system to promote consumption and widely deployed of producers and local production for local consumption policies involving consumer distributed on the island is in the field of view has entered. However, this is becoming necessary when the handle a variety of agricultural products for different seasons, it is to introduce the transport system corresponding to the transport of the combination of consumers and many producers. In addition, the development of local production for local consumption policy, there is a possibility that the general home or participate in production in the future, is the producer or to change flexibly according the product in demand, such supply and demand patterns it is necessary to consider the specifications of the transport system, which stood in the medium- and long-term view in order to respond to changes. Therefore, the purpose of this study, in order to improve the local production for local consumption rate of each crop-district, the existing area transportation system (courier service, bus), also optimal use in accordance with the transport situation of fruit and vegetables transport dedicated system and is to propose. In order to optimize the transport rate of each item-district supply limit in the case where the total transportation costs to a minimum, the allocation amount for each region, and the total revenue producers using the calculation method of the linear programming will seek. As an analytical process, ① sectioned in the area into five districts (zone), the distance of the consumption areas (facilities) and the production area between the -each district, transportation unit price, transport crops each type of transport system and item-district, basic data maintenance to set the demand of each, ② available, so as to follow in the molded data using linear programming, execution of the total transport cost minimization analysis, production of each setting and the item discounts function by ③ freshness change setting of the cost function, and on the basis of the transport cost minimum value of each item, and proceeded to analysis in the order of execution of the total revenue maximization analysis. In this study, as Sado seasonal vegetables, spinach (spring), tomato (summer), onions (autumn), to target the Chinese cabbage (winter), Aikawa, Sawada, Ogi, Kanai, and education facilities in five districts of Ryotsu , medical facilities, accommodation, the general population it was decided to analyze the production and transport was demand subject. You set the amount of demand by processing the data published by Sado city hall and government. Next, in the total transportation cost analysis, the district in the production vegetables, minimum and zones within the transport carrying preferentially to consumers in the district, the zone between the transport to perform the matching of production surplus and demand shortfall between zones each the analyzed of, to determine the total transportation cost. As a result, when it is regarded as all yield shipments, which results in that the local production and consumption rate of 100% in all materials, it was found that there is increased potential for local production and consumption rate in the region. Then, in total revenue analysis, given the price decline function of exponential type was constructed based on the freshness change function of the crop, also fixed and variable costs of production costs for the demand per unit area and the primary function type of I was given by the production cost function. As a result, the per unit weight, but Chinese cabbage profitability is also small, profitability of spinach was high. Tomato has a high price, it is considered to have been unable to provide significant revenue far for production cost is large. Spinach is a vice versa, I think stable profitability. Also, in another district, in the per unit acreage, profitability of Sawada district is large, was small revenue of Aikawa district. This is, I think and crop supply amount of the producers, because the difference between the demand by the consumer is smaller than the other district, and became this result. In addition, public system, but district within the self-sufficiency of hospitality-based facility was high result, until the general population the amount of supply there were many districts that do not keep up. Therefore, profitable crops district residents such as spinach by intensive agricultural structure it can be said that it is desirable to stand in the production side. Based on previous results, the proposed transport system that assumes spatial spread, are discussed in the context of two patterns freshness changes and transport unit price changes. First, depending on the expansion of the transport distance, by freshness rate of change is to change the primary function type, all ① Chinese cabbage bus transport, ② onions is 15.8km, spinach 22.2km, tomatoes bus transportation if 33.5km distance a, we propose the use of courier or dedicated system if out of range. Then, 10km Considering in the situation that takes into account the transport limit of the 1st, ① courier five / 2kg or less of the 10km or more of a large transport potential crop, ② dedicated system is a five / 2kg or more of the crop large transport potential of distance. To summarize the above, ① bus to the near-medium-range distance transport of all crops, ② courier to long distance transport small amount, ③ dedicated system was found to be optimal in the short-distance mass transit.
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