Departmental Bulletin Paper 教育と福祉の関連問題としての子どもの放課後事業の成立史 ─ 昭和20~40年代の大阪市における児童館や学童保育の実践を手がかりに ─
The History of the Childrenʼs After-School Project as a Related Issue of Education and Welfare: Based on the Practice of Childrenʼs Recreation Center and Association of After-School Care in Osaka City in the Showa 20-40s

森本, 扶  ,  MORIMOTO, Tasuku

(86)  , pp.107 - 123 , 2017-10-20 , 都留文科大学
ISSN:0286-3774
NCID:AN00149431
Description
 本研究では、昭和20~40年代の大阪市における児童館や学童保育の実践を対象にして、教育と福祉の関連問題としての子どもの放課後事業の実態的議論がいかにして成立・変遷したかを明らかにした。 その結果、昭和20年代に設立された公設公営児童館の実践から、地域限定的ではあるが「児童福祉」という新たな概念が浸透し始めていたことが分かった。また、昭和30年代になると、社協・学校・各種地域団体が、それぞれ、遊び場づくり・子ども会づくり・青少年環境浄化運動・学童保育・校庭開放のとりくみなどを展開し、「健全育成」という、子どもの放課後事業を総体として対象化するための概念が構築されたことも分かった。さらに、学童保育の位置づけ問題の議論から、子どもの放課後事業を保護者の生活との関連で一体的に議論する端緒が開かれたことも分かった。そして、その後、児童館が子どもの放課後事業を総体として対象化する際の推進拠点と位置づけられるようになったことも明らかになった。
 In this research, how was the discussion of childrenʼs after school projects as a relatedissue of education and welfare changed in the practice of childrenʼs recreation center andassociation of after school care in Osaka city in the Showa 20~40s. From the practice of the publicly-administered childrenʼs recreation center founded inthe Showa 20 ‘s, it was found that a new concept of “child welfare” had begun to pervadethough it was regionally limited. Also, in the Showa 30 ‘s, cooperatives, schools and variouslocal organizations have expanded such as creating playgrounds, organizing childrenʼsmeetings, youth environmental purification campaigns, association of after school care,schoolyard opening, and other activities, and It was also found that the concept “Child Healthy Upbringing” for targeting after school projects as a whole was constructed.Furthermore, from the discussion of the position of association of after school care, itwas also found that the beginning of discussion of childrenʼs after school projects inrelation to the lives of parents was opened. After that, it became clear that childrenʼsrecreation center was positioned as a promotion base for targeting childrenʼs after schoolproject as a whole. 
Full-Text

http://trail.tsuru.ac.jp/dspace/bitstream/trair/814/3/Y-860107.pdf

Number of accesses :  

Other information