紀要論文 学生による発音自己評価の検証:通年の指導から得られる学生の評価力
An Analysis of Self-Assessment of Pronunciation:Students’ Assessment Ability after a Year of Instruction
ガクセイ ニ ヨル ハツオン ジコ ヒョウカ ノ ケンショウ ツウネン ノ シドウ カラ エラレル ガクセイ ノ ヒョウカ リョク

大塚 , 朝美  ,  上田 , 洋子

(46)  , pp.1 - 16 , 2017-03-01 , 大阪女学院大学
ISSN:0387-7744
NII書誌ID(NCID):AN00029189
内容記述
論文
本稿では、通年の英語音声指導後に学生自身の発音評価と教員による評価を照らし合わせることで、学生の自己評価力の検証を試みた。2015 年度の授業最終日に学生らが英文ダイアログを録音し、自己評価表の設問に沿って語強勢とイントネーションについての正誤を回答した。その後、学生の評価と教員の評価の一致の割合を見ることにより、学生が自らの発音をどの程度客観的に評価できたかを検証した結果、3 つの単語の強勢は6 割以上、イントネーション6 項目すべてについても7 割以上の評価の一致がみられた。また、意識調査の結果からは、学生は自己評価によって自らの成果や課題を見出したことがわかり、教員は今後の指導への示唆を得た。
In this study, we compared the students' self-assessments of their pronunciation and the teachers' assessments after a year of instruction and analyzed the students' assessment ability. In the last class of the 2015 courses (Phonetics and Pronunciation Skills), students recorded their readings of an English dialogue, and then assessed both accuracy and inaccuracy of the word stresses and intonations of their pronunciation using a self-assessment sheet. We assumed that the agreement of students' self-assessment and the teachers' assessment could indicate how objectively students perceive their pronunciation. We found that over 60% of the selfassessments on word stresses of three targeted words in the reading were correct, and over 70% on sentences with six typical sentence intonation patterns were correct. In addition, the result from the questionnaire indicates that, for students, self-assessment reveals their achieved and unachieved areas, and for teachers, more suggestions for future instruction.
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http://ir-lib.wilmina.ac.jp/dspace/bitstream/10775/3435/1/B_01%e5%a4%a7%e5%a1%9a_%e4%b8%8a%e7%94%b0.pdf

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