Departmental Bulletin Paper 現代教育学部と教師教育 - 個人的視点から見た現代教育学科10年の歩み -

吉田, 直子||ヨシダ, ナオコ||Yoshida, Naoko

10pp.11 - 19 , 2018-03 , 中部大学現代教育学部
ISSN:18833802
Description
現代教育学科は、広く「次世代教育」についての知性と実践力を備えた人材の育成を目指して設置され、10年の節目を迎えた。現代教育学科がとくに力を注いできたのは学校教育の分野であり教師教育である。その変遷について、学科の教育目標と教職への指導体制、教員免許取得者数および教職就職者数の推移、卒業生のアンケート調査の結果、課外活動の意義、という観点から振り返り、教職就職者数の増加など一定の成果が見られたことを考察した。今後の課題は、これまでの教職志望学生への指導体制や課外活動を、対外的な変化に即応させつつも原点に沿って推進していくこと、大学教育の古くて新しい柱である幅広い教養、豊かな知性や思考力を磨くことの重要性を、改めて学生に認識してもらうことなどである。
The Department of Contemporary Education was established with the aim of nurturing human resources equipped with intelligence and practical power about “Next Generation Education< widely, celebrating the milestone of 10 years. It is in the field of school education and teacher education that the Department of Contemporary Education has particularly focused on. The transition of the educational goal of the department, the teaching system, the number of teacher license acquirers, the result of questionnaire survey of graduates, and the significance of extracurricular activities, are analyzed. The results showed that certain achievements such as an increase in the number of employment for teachers, were observed. Future tasks are to promote the guidance system and extracurricular activities to the teacher aspiring student so far in line with the external change while responding promptly to the external change, and to make students recognize again the importance of honing rich intelligence and thinking skills wide range of cultural knowledge which is an old and new pillar of university education.
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http://opac.bliss.chubu.ac.jp/e-Lib/bdyview.do?bodyid=XC17000113&elmid=Body&lfname=link/P01_010_011.pdf

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