Departmental Bulletin Paper 臨床工学技士教育のためのe-learningシステムの構築と検討 - 臨床工学技士国家試験対策 -

小嶋, 和恵||コジマ, カズエ||Kojima, Kazue  ,  福田, 信吾||フクタ, シンゴ||Fukuta, Shingo  ,  児玉, 泰||コダマ, ヤスシ||Kodama, Yasushi  ,  当間, 健夫||トウマ, タテオ||Toma, Tateo  ,  武田, 明||タケダ, アキラ||Takeda, Akira

17pp.83 - 89 , 2017-12-20 , 中部大学大学教育研究センター
ISSN:13497316
Description
今回、臨床工学技士教育のための臨床工学技士国家試験対策用e-learningシステムを構築・運用した。その利用状況を、学習管理システム(LMS:Learning Management System)を構築することなく、コンテンツ使用者の利用履歴を把握できる「スコア管理機能」から得られたデータにて検討した。このデータを使用することにより、従来のアンケート調査では把握することが困難であった、「時間帯別、日付別、科目別、年度別」といった、より詳細なe-learningシステムの利用状況を把握することができた。より教育的効果の高いe-learningシステムとするためには、具体的な学習方法の指導、国家試験での正解率の低い科目でも取り組みやすい学習教材の準備といった、さらなる教育的な方策が必要であることが分かった。少しでも学生の自主学習に役立つシステムとするべく、今後もシステムに改良を加え、運用を継続していきたい。
This time, we have development and evaluation of an e-learning system for clinical engineering education for national examination for clinical engineer. Its usage was evaluated based on the data acquired through its built-in Score Management Functionality, which can discern the usage history of its content users without needing to build an LMS (learning management system). By making use of this data, I was able to learn detail usage situation on the e-learning system, which is very difficult to discern with traditional surveys, such as the time of day, date, subject, and year information. I now know that in order to make this e-learning system even more effective for teaching purposes, we need to implement more educational measures, such as instructing students using more specific learning methods and preparing easy-to-engage-in learning materials even for subjects that are typically very difficult to score well on in national exams. I hope to continue refining and making use of this system in the future so that it can help students to learn on their own, even just a little.
Full-Text

http://opac.bliss.chubu.ac.jp/e-Lib/bdyview.do?bodyid=XC17000088&elmid=Body&lfname=link/C01_017_083.pdf

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