Departmental Bulletin Paper FDプログラムの受講が学生による授業評価に及ぼす影響 - 中部大学における3年間の累積効果の分析 -

高比良, 美詠子||タカヒラ, ミエコ||Takahira, Mieko  ,  沖, 裕貴||オキ, ヒロタカ||Oki, Hirotaka  ,  杉井, 俊夫||スギイ, トシオ||Sugii, Toshio  ,  西川, 鉱治||ニシカワ, コウジ||Nishikawa, Kohji

17pp.19 - 33 , 2017-12-20 , 中部大学大学教育研究センター
ISSN:13497316
Description
FDの効果検証はFDの義務化以降、大学にとって喫緊かつ重大な課題である。カークパトリックの研修の効果検証モデルの第3レベル、第4レベルの検証には、学生による授業評価が有効であることは知られているが、FDプログラムの受講歴や授業評価の結果の使用が難しく、国内においては統制群を設定して機関レベルで評価研究を行った事例はほとんどない。本稿は、中部大学における2014年~2016年の3年間のFDプログラムの受講歴と公開された授業評価のデータを用い、FDプログラムの受講が授業評価にどのような影響を与えるかを分析したものである。その結果、3年間に1回以上FDプログラムに参加した受講群の教員は1回も参加しなった教員に比べ、授業評価の授業運営評価スコアの伸びが有意に高かった。特に「キャリアアッププログラム」と「授業サロン」の受講は、元々の教員の授業力の高低とは無関係に、教員の授業開発および授業方法の向上に効果があることが分かった。また「FDカフェ」の受講では、授業力が元から高い教員であっても、日々の研鑽を怠れば学生による授業評価が有意に低下する可能性があることが判明した。
Verification of effects of FD training is an urgent and crucial issue for universities after FD was made compulsory in 2009. Even though it is well known that students' course evaluation is available to verify the third and the fourth level of Kirkpatrick's learning and training evaluation model, there have been very few domestic evaluation researches which are conducted with the control group set at the level of organization, because it is very difficult to use FD participation record and students' course evaluation results of the participants of the FD training. This paper analyzes three-year accumulation effects of FD training on students' course evaluation, using three-year FD participation records and open students' course evaluation results between 2014 and 2016 at Chubu University. As a result, “class-conducting evaluation scores< of the teachers who have participated at least once in FD training show significantly higher than those who have not. Especially participation in “career-up program< (career advancement program) and “jugyo-salon< (peer consultation) is effective to develop participants' class designing and teaching methods, which is unrelated to their original instructional skills. And moreover, according to the analysis of “FD cafe<, it became clear that teachers who were originally good at instructional skills may decrease significantly their scores in students' course evaluation if they shirk their training.
Full-Text

http://opac.bliss.chubu.ac.jp/e-Lib/bdyview.do?bodyid=XC17000081&elmid=Body&lfname=link/C01_017_019.pdf

Number of accesses :  

Other information