Departmental Bulletin Paper 北インドにおける婚資婚再考 : ラージャスターン州西部に暮らすジョーギーの姻戚関係を事例に
Re-Examining the Bride-Wealth Marriage in North India : A Case Study of Affinal Relationships among the Jogis in Western Rajasthan

Ayumi, Nakano  ,  中野, 歩美

42 ( 3 )  , pp.271 - 320 , 2018-02-28 , 国立民族学博物館 , National Museum of Ethnology
ISSN:0385-180x
NCID:AN00091943
Description
本稿は,ブラーマン的な価値体系のなかで周縁化されてきた北インドにおける婚資婚を,北西インドのラージャスターン州に暮らすジョーギーの人びとの婚姻実践から再考するものである。花嫁を至高の贈り物とするカンニャーダーンというブラーマン的な理念においては,婚資を受け取る婚姻形式はアースラ婚として非難され,そうした見方が研究者のあいだでも内面化されてきた。それを踏まえ本稿では,ジョーギーの人びとの婚約交渉やその後の婚資の実践といった婚姻過程に注目し,いかに姻戚間の動態的な関係が生成されていくのかを検討する。そこで明らかとなるのは,サンバールと呼ばれる婚資の実践が単なる反対贈与のための場ではなく,当事者の親同士が適切な姻戚としての振る舞いをおこなうことで信頼関係を構築する場になっているという点である。結婚後には非対称な姻戚関係は,一切の義務を負わない対等な関係へと移行する。ここからジョーギーたちの姻戚関係の構築方法は,一時的な非対称性を作り出すことで互酬性を誘発し、その反対贈与の実践を通じて新たに信頼にもとづいた均衡関係を生成するものだといえる。それは、互酬性の否定によって自己を上位に他者を下位に位置づけることで自らの価値を高めようとする〈序列化の論理〉とは異なる論理にもとづいている。本稿ではそれを,〈均衡化の論理〉として提示した。
This article presents a re-examination of marriage by bride-wealth marginalizedfrom the view of the Brahmanical ideology in northern India, byparticularly addressing marital practices among the Jogis in westernRajasthan. The mode of bride-wealth marriage had been criticized as ‘Asuraform’ under the Brahmanical ideology of Kanyādān, which sets bride as asupreme gift to the groom’s family. Such a perspective has been commonlyaccepted by researchers as well. As described herein, we look at the severalethnographic data on the process of the marriage such as engagement negotiationand the bride-wealth among the Jogis, and deliberate the dynamism ofthe affinal relationship. It indicates that the main practice of bride-wealthcalled saṃbhāl provides the occasion not only for groom’s parents to givebride-wealth but for both parents to cultivate a reliable and friendly relationshipbetween affines( giṇāyat). After the marriage ceremony, their relationshipshifts to become entirely balanced and respectful, where no obligationhas ever been given. As such, Jogis’ mode of constructing the affinal relationshipwhich induces reciprocity as a gift exchange by creating temporaryasymmetry and anew generating an equilibriums and a reliable relationshipthrough saṃbhāl. It is based on the different logic from the Brahmanical‘logic of hierarchy’ associated with denial of reciprocity, which fixes its ownvalue as paramount and others as inferior. We define the Jogis’ mode as the‘logic of equilibrium’.
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