Departmental Bulletin Paper 社会的差別概念に関する調査研究(2) -黒人差別を理解させるための教示文の効果-

研, 攻一

Description
 黒人差別を理解させるための2つの教示文の効果を検討した。その一つは2群で共通内容の他に、「黒人の生け捕り」「黒人の人権運動」に焦点化したA教示文と、もう一つは「砂糖の歴史」「砂糖を採り出す技術」「サトウキビの栽培条件」に焦点化したB教示文である。次のような結果が得られた。(1)該当する課題の総得点では、A教示文がB教示文に較べて効果的だった。(2)下位の3分野のうち、A教示文が対応する分野では優勢であり、B教示文に対応する分野でも、A教示文がB教示文に同等の正反応を示した。(3)転移課題1と2では、両群共に教示文の効果は見られなかった。しかし、転移課題3では、A教示文で、選択項目内の反応数で事後で増加する傾向が見られ、転移可能性が認められた。しかし、課題項目の順序を変更するまでには至らなかった。 
   The purpose of this study is to examine which teaching sentence of two teaching sentences is effective. The A teaching sentence is focused on “caught black people” “human rights movement of black people” ,the B teaching sentence is focused on “history of sugar” “the technic of taking out sugar” ”the condition of cultivating sugar cane”   The following results were acquired.(1) The A teaching sentence group is more effective compared with B group in all score of corresponded tasks.(2) In the 3 subordinated fields, the A teaching sentence group is more effective to corresponded tasks to the A teaching sentence, and indicated the almost equal results compared with B group to corresponded tasks to the B teaching sentence.(3) In the transfer task1 and2, both groups are not effective, In the transfer task3, A teaching sentence group increased correct response tendency within the same item, but could not change the order of item.
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