Departmental Bulletin Paper マティアス・ペルトの日記に見られる1814年~1815年のウィーン会議と音楽 : 会議の開始まで
The Congress of Vienna and Music as Revealed in the Diaries of Matthias Perth (1814-1815)

グローマー,ジェラルド

17pp.253 - 266 , 2016-03-04 , 山梨大学教育人間科学部
ISSN:1882-5923
NCID:AA123116801
Description
フランス革命以降四半世紀も続いていた戦争がようやく終わり、新しい政治秩序を定めるため1814年~1815年に「ウィーン会議」が開かれた。会議に先立ち、あるいは開催期間中にも大小の行事、軍事パレード、宗教儀式、音楽演奏会、演劇上演、舞踏会、「民衆の祭り」などがほぼ毎日催された。この諸々のイベントを通してウィーン社会の各階級、階層、集団が自らの文化における優位性を宣伝し、社会全体の代表者であることを自他に示した。その結果この時期にはヨーロッパの政治秩序のみでなく、「音楽の都」のウィーンにふさわしい文化的秩序も示唆された。この論文では、マティアス・ペルトの日記を通してウィーン会議前後の文化的事業の果たした役割と意味を探る。
In 1914-1815, after a quarter century if war, the "Congress of Vienna" set out to determine the new political order of Europe. Before and during the "Congress" a large number of events, large and small, were staged. These included military parades, religious ceremonies, concerts of music, theater performances, balls, "folk festivals" and the like. Through such events various social classes, strata, and groups demonstrated their own cultural superiority to themselves and to others and suggested that they were the proper representatives of society in general. For this reason the "Congress of Vienna" was not simply a time in which a new political order was set in place, but also one in which the corresponding cultural order was suggested. This study analyzes such social meanings of performances on the basis of the diaries of Matthias Franz Perth (1788-1856).
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