研究報告書 非正規雇用女性に対する包括的乳がん・子宮頸がん検診啓発の費用対効果分析と波及効果

宮松, 直美  ,  志摩, 梓  ,  目片, 英治  ,  呉代, 華容  ,  MIYAMATSU, Naomi  ,  SHIMA, Azusa  ,  MEKATA, Eiji  ,  GODAI, Kayo

2015-06-05
内容記述
科学研究費補助金研究成果報告書
研究種目: 基盤研究(C)
研究期間: 2012~2014
課題番号: 24500814
研究代表者: 宮松 直美(滋賀医科大学・医学部・教授)
研究分担者: 志摩 梓(滋賀医科大学・医学部・客員助教)
研究分担者: 目片 英治(滋賀医科大学・医学部・講師)
研究分担者: 呉代 華容(滋賀医科大学・医学部・助手)
Developing enlightenment strategies is important for improvement of health prone behaviors. We evaluated the effect of different information sources on breast cancer screening attendance by stratified randomized controlled study. One of the information sources was a simple leaflet describing breast cancer screening subsidy and the other was a comic book, emphasizing the importance of cancer screening appealing to middle-aged women emotionally. A total of 1,824 workers who had never attended a breast cancer screening were allocated into four groups: 1) control; 2) leaflet; 3) comic book; and 4) leaflet and comic book. In the group aged 30-49, the odds ratios and 95% confidence intervals for the new attendance were 2.0 (0.6-6.4) for group 2; 1.8 (0.6-5.9) for group 3; and 2.9 (1.0-8.4) for group 4. This difference among four groups was not observed in other age groups. This study suggested the importance of the combined and targeted information on the cancer screening attendance.
就労女性を対象とした乳がん・子宮頸がんに関する大規模調査から乳がん・子宮頸がん検診受診勧奨啓発ツールを開発し、これを用いた事業所単位の無作為割付による比較対照研究を実施することにより、乳がん・子宮頸がん検診受診割合向上が認められるかどうかを検証した。その結果、介入前に乳がん検診受診経験のない30~40歳代の対象者において啓発介入の効果が認められたことから、短期間の配布型啓発により検診受診行動は認められること、啓発媒体の開発は主たる対象者の背景に即した内容とすることで効果が期待できることが示唆された。短期間の啓発ではターゲット疾患以外の健康行動の変容についての波及効果は認めなかった。
Developing enlightenment strategies is important for improvement of health prone behaviors. We evaluated the effect of different information sources on breast cancer screening attendance by stratified randomized controlled study. One of the information sources was a simple leaflet describing breast cancer screening subsidy and the other was a comic book, emphasizing the importance of cancer screening appealing to middle-aged women emotionally. A total of 1,824 workers who had never attended a breast cancer screening were allocated into four groups: 1) control; 2) leaflet; 3) comic book; and 4) leaflet and comic book. In the group aged 30-49, the odds ratios and 95% confidence intervals for the new attendance were 2.0 (0.6-6.4) for group 2; 1.8 (0.6-5.9) for group 3; and 2.9 (1.0-8.4) for group 4. This difference among four groups was not observed in other age groups. This study suggested the importance of the combined and targeted information on the cancer screening attendance.
就労女性を対象とした乳がん・子宮頸がんに関する大規模調査から乳がん・子宮頸がん検診受診勧奨啓発ツールを開発し、これを用いた事業所単位の無作為割付による比較対照研究を実施することにより、乳がん・子宮頸がん検診受診割合向上が認められるかどうかを検証した。その結果、介入前に乳がん検診受診経験のない30~40歳代の対象者において啓発介入の効果が認められたことから、短期間の配布型啓発により検診受診行動は認められること、啓発媒体の開発は主たる対象者の背景に即した内容とすることで効果が期待できることが示唆された。短期間の啓発ではターゲット疾患以外の健康行動の変容についての波及効果は認めなかった。
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http://repository.shiga-med.ac.jp/dspace//bitstream/10422/11935/1/24500814.pdf

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