紀要論文 動物園と大学の連携による解説板設置効果の検証

竹口, 琴葉  ,  杉本, 美紀  ,  藤井, 奈月  ,  柚原, 和敏  ,  柳川, 久

38pp.34 - 52 , 2017-10 , 帯広畜産大学
内容記述
 日本の動物園は,動物の保全に対する意識と姿勢を養うための教育を強調している.動物園は郷土の動物を通じて動物とのつながりを感じられる場として重要だが,大型の国外産動物が注目されることが多く,郷土の動物の知識や価値が伝え継がれていない.一方,動物園が与える情報の量や質は,来園者の動物に関する知識と保全に対する態度に影響を与える.これを踏まえ,来園者の関心を引く解説板を動物の知見を有する大学が協力して作製することで,動物園の環境教育をより効果的にすると考えられる.帯広畜産大学では郷土の動物「エゾモモンガ」について様々な研究がなされており,多くの知見を有している.そこで本研究では,①大学の持つこれまでの知見を基にエゾモモンガを題材とした解説板を作製・設置し,アンケート調査により解説板設置の効果を検証すること,②結果から,今後の環境教育のあり方について提言することを目的とした.調査の結果,来園者の年代や来園回数,エゾモモンガに対する認知の有無は解説板を見たかどうかに影響しておらず,解説板を見たかどうかが来園者の知識の有無に差をもたらさなかった.一方,男性やエゾモモンガが好きな来園者ほど解説板を見ていたこと,解説板を見た来園者の方が保全に対する意識が高いことが明らかとなった.今後は動物園と大学が連携し,さらなる環境教育の改善と郷土の動物に関する知識の提供を行なうことで,来園者の動物に関する知識の増大と保全に対する意識の向上に寄与できるだろう.
Japanese zoos emphasize education to cultivate awareness of, and positive attitudes toward, animal conservation. Zoos are important places where people can feel a connection with animals through local animals. Unfortunately, however, large foreign animals often attract more attention than local animals, and visitors have not always been imbued with the appropriate knowledge and values with regard to local animals. The quantity and quality of the information zoos provide to visitors affect the visitors’ knowledge of animals and attitudes toward animal conservation. Therefore, we expected that a zoo’s cooperation with a university with appropriate zoological knowledge to create a signboard to attract visitors’ attention would help improve environmental education at the zoo. The Obihiro University of Agriculture and Veterinary Medicine has conducted various studies on an animal local to Tokachi in Hokkaido, Pteromys volans orii, and has accumulated knowledge of this animal. From this perspective, we aimed to (1) create and install a signboard about Pteromys volans orii, based on the university’s accumulated knowledge, and assess the effect of signboard installation through a questionnaire survey; and (2) from the results of the survey, propose how future environmental education should be delivered. The survey showed that visitors’ characteristics, including age, number of visits, and whether they already knew about the animal, did not affect their likelihood of reading the signboard. In addition, even when visitors read the signboard, their knowledge of the animal did not increase. Male visitors and those who liked the animal were more likely than others to read the signboard. Visitors who read the signboard tended to be more aware of conservation than those who did not. In cooperation between the zoo and the university, we intend to further improve our environmental education and provide information on local animals. These approaches will help increase visitors’ knowledge of animals and awareness of animal conservation.
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http://ir.obihiro.ac.jp/dspace/bitstream/10322/4560/1/38%2c34-52.pdf

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