Departmental Bulletin Paper 震災復興期における学生ボランティアの学びと役割 : 復興支援ボランティアスタディツアーの取り組みから

川田, 虎男

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 本研究では,震災復興期における学生ボランティアに焦点を当て,その役割と学びについて調査を基に考察を行った。結果,特徴的な学びとして,「命」への理解と「ボランティア理解」の深まりが見出された。復興期の学びの特徴として,関わる町の歴史・文化等の固有性を理解し,「まちづくりに向けた知識・技術への学び」が深まっていることが明らかになった。さらに,リーダー層の学生たちは,「リーダーシップ」への学びが深まっていた。また,復興期のボランティアには被災者自身の自立の視点と被災者との双方向協働型の関わりが求められているが,学生ボランティアは,その特性故に支援を受ける側の「心理的負債感」を軽減しうる点を指摘した。
  In this research, we examined student volunteers’ roles and learning by focusing on their practical support during the disaster reconstruction period. Results showed that they recognized “life (living) itself” and deepened their “understanding of what the volunteer is.” Clearly, their recognition of the “knowledge and skills of reconstruction” was enriched by understanding the uniqueness of history and culture etc., of the town in which they volunteered. Furthermore, students in the leader group became aware of leadership through their practical work. In general, volunteer support during the construction period required cooperative interaction between the self-reliance of victims and volunteer supporters. Notably, however, student volunteers may reduce victims’ psychological burden thanks to their characteristics.
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