紀要論文 Promoting Motivation in an Extensive Reading Class : Using Active Learning Strategies

メイス, みよ子  ,  島田, 洋子

内容記述
 第二言語・外国語教育の場で,多読は効果的な教授法として広く認識されている。多読の分析研究では,学生の自主性や動機づけの促進など多くの効果が報告されている。同様に,アクティブラーニング(以下“AL”)も中央教育審議会による2012年の教育改革の提案以来,多くの注目を集めている。本稿は,論理的背景,多読とALの効果,さらには多読の授業に導入されたALの実践事例を報告し考察するものである。本研究におけるALと多読の効果は,多読の授業でALの活動に参加した学生によるアンケート結果を調査したものである。自由記述の分析からALと多読の特性が学生の読む動機づけに貢献していることが分かった。
  Extensive reading has been widely recognized as an effective method of teaching in ESL and EFL. Many positive effects from extensive reading research have been reported, including promoting motivation and student autonomy. Similarly, active learning has attracted much attention in higher education in Japan since education reforms were recommended by the Central Education Council of Japan in 2012. This present paper explores the theoretical background and effects of both extensive reading and active learning, and reports on the implementation of active learning in an extensive reading class. The effects of active learning and extensive reading in this study were investigated by administering an open-ended survey to students who took part in active learning activities in an extensive reading class. The analysis of the survey showed that features of active learning and extensive reading mutually promoted the students’ motivation to keep reading.
本文を読む

https://serve.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=3351&item_no=1&attribute_id=22&file_no=3

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報