Departmental Bulletin Paper 学校保健学における領域と構造に関する研究

和田, 雅史

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 これまでの学校保健学では,その領域と構造における内容として保健教育と保健管理という分け方が一般的であり,そこに学校保健組織活動が伴うという形で考えられてきた。しかし,子どもを取り巻く社会環境の変化の中で,健康安全の課題と特別な支援を要する子ども達に対する課題が喫緊の課題として出現してきた。そしてこれらの課題に対応するためにはヘルス・プロモーティング・スクールの構想が重要視され,学校保健学の中にも,これらの領域構造を意識した内容構成が整備される必要がある。
  In previous school health studies, it has been common to divide health education and health administration as contents of domain and structure, and it has been thought that school health organization activities are shaped accordingly. However, as a result of changes in the social environment surrounding children, issues on the health safety and problems of children who need special support have reached the forefront of discussion. To deal with these issues, the concept of a health-promoting school is considered to be important, and school health studies also need content re-evaluation with consideration of these domain structures.
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