Departmental Bulletin Paper 「単元の核となる社会的事象」を設定した社会科地域教材開発の一考察―小学4年生・静岡市を近代都市化した, 海野孝三郎の静岡茶直輸出の具体的事例から―
One Consideration of the Social Studies Area Teaching Materials Development that Set “A Social Phenomenon to Become the Nucleus of the Unit”: From the Concrete Instance of the Shizuoka Tea Direct Export of Kozaburo Unno who Urbanized Fourth Grader, Shizuoka-City in Modern Times

大西, 洋

5pp.147 - 159 , 2017-03-31 , 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程)
ISSN:2187-7327
NCID:AA1262681X
Description
本研究は, 小学校社会科教育における地域教材開発について, 一つのプロセスを提案することを目的とする。その概要は, 小学校学習指導要領解説社会編から付けるべき力を把握し, 単元の核・学術的根拠と社会に見られる課題のある「単元の核となる社会的事象」・具体的な単元の核となる社会的事象・単元目標を設定し, 単元構想・展開へ繋ぐというものである。本稿で述べる事例では, これに加えて「人物」の設定も行う。地域教材を必要とする単元は, 各地域に合った事例が教科書には記載されていないので, その開発は必然である。この「単元の核となる社会的現象」という言葉は筆者の考案であるが、その単元での学びに直結する社会的事象を正確に, 且つ端的に少ない文字数で表現できるところが新しい。これを設定することが, 地域教材を必要とする単元で, 学習指導要領に準拠した「付けるべき力」を付けられる教材開発が行えることを検証した。この「単元の核となる社会事象」は, 地域教材開発だけではなく, 小中学校社会科のどの単元でも設定可能だと考えている。今後の課題は, それを検証していくことである。
This study is intended to suggest one process about local teaching materials development in the elementary school social studies education. I grasp the power that you should acquire from elementary school course of study commentary society, and scientific grounds and “the nucleus of the unit and the social phenomenon that it is” with the problem social, to be seen set the nucleus of the concreteness-like unit and the social phenomenon, unit aim that it is, and the summary ties the nucleus of the unit to a unit design, the development. In the example to speak in this report, I perform the setting of “the person” in addition to this. Because the example that the unit to need the local teaching materials matched each area is not listed to a textbook, the development is necessity. The word this “social phenomenon to become the nucleus of the unit” is a device of the writers, but the place that can express the social phenomenon to be connected directly with to learn at the unit with the number of in accuracy and the letters that there is few it plainly is new. It was a unit to need the local teaching materials to set this and inspected that I could perform the teaching materials development that “the power that you should acquire” in conformity with the course of study was attached to. This “social phenomenon to become the nucleus of the unit” thinks that any unit of elementary and junior high school social studies is settable as well as local teaching materials development. The future problem is to inspect it.
Full-Text

https://aue.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=6165&item_no=1&attribute_id=15&file_no=1

Number of accesses :  

Other information