Departmental Bulletin Paper 高校日本史における「歴史的思考力」育成の課題ー静岡県東部の「授業時間数」を事例に―
Development of “Critical Historical Thinking” at High School Level ーIn the Context of Class-time Allotment in Eastern Shizuoka High Schoolsー
Development of “Critical Historical Thinking” at High School Level ―In the Context of Class-time Allotment in Eastern Shizuoka High Schools-

渡邉, 明彦

5pp.135 - 145 , 2017-03-31 , 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程)
ISSN:2187-7327
NCID:AA1262681X
Description
歴史教育の在り方をめぐる近年の議論の一つに、従来の板書を使用して教師が語る「知識詰め込み型」の「一斉教授」への批判がある。2016年3月に提出された高大接続システム改革会議の「最終報告」が「アクティブ・ラーニング」の導入の必要性を説き、歴史教育の現場においても「歴史的思考力」の育成を重視するという、「アクティブ・ラーニング」の導入がなされようとしている。「アクティブ・ラーニング」の内実がまず問われなければならないが、「歴史的思考力」育成のためには、教師の高い専門性と、充実した授業時数の確保が必要である。しかし次期学習指導要領において「世界史A」「日本史A」及び「地理A」が「歴史総合(仮称)」(2単位)及び「地理総合(仮称)」(2単位)の必修に再編され、従来の「日本史B」(4単位)は選択科目「日本史探究(仮称)」(3単位)となり、高校での「歴史」の単位数は減少する。現在の教育課程においても教科書の内容を学ぶための授業時数が十分ではないが、次期学習指導要領で高校日本史の授業時数は大幅な削減が想定される。静岡県東部の「授業時数」を事例に現在の歴史教育の現場の課題を検討すると、「教科書」と向き合う時間が不足する中、より短い授業時数の中で教科書を軽視し、単元構想の一部に組み込むのではなく、すべての授業で「アクティブ・ラーニング」と称するグループワークや討論授業を展開するとき、そこに「歴史的思考力」が育成される余地はむしろ減少すると考えられる。少ない授業時数の中では、「知識詰め込み型」の「一斉授業」により「歴史的基礎知識」を定着させ通史を理解することが、「歴史的思考力」の育成の基礎を養うことになるのではないだろうか。
In recent years, the principal debate with regard to approaches to the teaching of history has concerned criticism of the traditional “Group tuition” “information cramming” approach, in which notes on the board accompany a continuous presentation by the teacher. In the wake of the submission of the “final report” from the High School/University Connection System Conference in March 2016, which dictated the need for the introduction of “active learning”, this concept, placing emphasis on fostering the ability to think critically about history (“critical historical thinking”), is set to be introduced into history teaching. What “active learning” actually is must be questioned, but the necessary pre-requisites for developing “critical historical thinking” are the availability of highly specialized teachers and securing quality lesson time. However, as “World History A”, “World History B”, and “Geography A” have been grouped together as compulsory subjects “Combined History (provisional title)” (2 credits) and “Combined Geography (provisional title)” (2 credits), and the existing “Japanese History B” (4 credits) will become the elective course “Exploration of Japanese History (provisional title)” (3 credits), high school “History” credits will decrease in number under the “ Proposed New Curriculum”. Examining the current issues facing the “front lines” of history teaching using Eastern Shizuoka Prefecture’s “class time” as an example, it is more likely that, given the already insufficient time spent studying the “text book”, these texts will be further neglected as available class time is reduced, and group work and debates referred to as “active learning” will take place, not as a part of the overall teaching plan, but in all classes. Consequently, any real scope for developing “critical historical thinking” will decrease. Given the diminished class time available, is not the establishment of “basic historical knowledge” and an understanding of the overview of history through the “group tuition” method of “knowledge cramming” the best way, under the circumstances, to develop a basis for “critical historical thinking”?
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