Departmental Bulletin Paper 投能力改善のための学習プログラム開発 —小学校5年生を対象とした学習プログラムの実践的研究−
Learning Program Development for Improving the Ability to Throw −Practical Research for a Learning Program for Fifth Graders−

大矢, 隆二  ,  新保, 淳

3pp.189 - 195 , 2015-03-31 , 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻
ISSN:2187-7327
NCID:AA1262681X
Description
本研究は、小学校5年生に対して投能力改善のための学習プログラムを実践し、学習前後の遠投距離の比較、初速度と遠投距離の相関、児童の感想文のテキストマイニング注1)からその有効性をみた。その結果、以下のことが明らかになった。1) 遠投距離において、学習前後の有意差が見られた。これは、学習プログラムの実践から運動感覚を身に付けることで遠投距離を伸ばすことが可能であることが明らかになった。2)初速度と遠投距離の相関は、男女とも初速度水準が高いほど遠投距離も高いという結果が得られた。3)テキストマイニングからは、学習後の具体的な動き方や理由に関することばが共起していた。結果から、段階的な学習課題を提示し動きの習得が伴えば、児童の自己効力感を生み達成を予見できることにつながると予測できた。
The purpose of this study of fifth graders is to show the positive effects that result when students take part in a learning program to improve their throwing ability. A comparison of the distance thrown before and after the program of learning, based on initial velocity, confirmed the effectiveness of text mining of impressions statements with the following results. 1)A significant difference was found when comparing the distance thrown before and after the study. Even children who had developed significant physical strength were observed to demonstrate an improvement in their throwing movement by repeating the learning program, and their understanding of the act of throwing was confirmed. 2)For both men and women, the results show that increasing the speed of the initial velocity of a throw produces an extension in the distance of the throw. 3)Before the learning there was a co-occurrence only of words, whereas afterwards there was a co-occurrence of reasons and specific movements from text mining. This suggests that an increasing self-efficacy could be predictable in children’s learning of motion when Bane presents learning tasks step by step.
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http://repository.aichi-edu.ac.jp/dspace/bitstream/10424/6108/1/kaihatsu3189195.pdf

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