紀要論文 A Survey of Pronunciation Instruction by Japanese Teachers of English: Phonetic Knowledge and Teaching Practice
発音指導に関する日本人英語教員対象のアンケート調査:音声知識と指導の実践

内田, 洋子  ,  杉本, 淳子

内容記述
英語による授業の実施が推進され教員と生徒ともに英語運用能力の向上が求められる中、英語教員の正しい音声知識と適切な発音指導能力の習得が必要不可欠となっている。本研究者らは現役の英語教員がどのような音声指導を行いどれだけの音声知識を有しているかを解明し、改善策を提案することを目的に、2015 年に中学校英語教員に対して発音指導に関するアンケート調査を実施した。100 名の回答によると、大人数クラスで行いやすい全員での発音練習等が実践されることが多い活動であった。また以前と比べ、分節音と超分節的要素の両方の指導が行われ、フォニックス重視の指導が実施されていること等が明らかとなった。しかし詳細分析の結果、超分節的要素の中でも規則が明快で教えやすい「文タイプと音調の関係」と比べ、「文脈に基づいた語の強調」や「内容語と機能語に基づいた文強勢」の指導は、コミュニケーションの重要な要素であるにもかかわらず不十分であった。より良い教育効果のため、辞書の使い方に関する指導、カタカナの適切な活用を行うことも提案する。生徒と母語を共有する非母語話者英語教員にとって、音声知識を有することは発音指導において大きな強みとなる。It is essential that non-native English-speaking teachers in Japan acquire sufficient knowledge on pronunciation in conjunction with teaching skills, especially now that more spoken English is encouraged in the classroom and all English teaching is expected to be conducted in English. This paper presents our findings based on a questionnaire administered to 100 public junior high school teachers in Tokyo in 2015, focusing on teachers’ phonetic knowledge and teaching practice, and provides suggestions for improvement. Popular teaching techniques were those feasible in a large class, including listening and repeating in unison. Both segmentals and suprasegmentals were instructed, and emphasis on phonics instruction was observed. In addition, certain areas of suprasegmentals, such as “focus,” “sentence stress,” and “rhythm,” which are all important in communication yet require more knowledge and skills to teach, received less attention in class, compared to “relation between tones and sentence types,” which is relatively simple to teach. We suggest that students be taught how to use dictionaries, and that katakana be used as an aid in instruction. Phonetic knowledge is especially important since it adds to the strengths of non-native English teachers.
内田洋子:東京海洋大学学術研究院海事システム工学部門杉本淳子:聖心女子大学文学部英語英文学科
本文を読む

https://oacis.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=1523&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報