紀要論文 A Prosopographical Analysis of the History of Academic Staff Members of Educational Studies in Japanese Research Universities and Their Forerunner Institutions(2) : Biographies of the staff members of Tokyo University and its Forerunner Institution in or before 1980
日本の研究大学ならびにその前身高等教育機関における教育学研究スタッフに着目した教育学研究の歴史的発展過程の一側面に関するプロソポグラフィ的研究(2) : 1980年以前の東京大学とその前身高等教育機関スタッフのバイオグラフィー

Suzuki, Atsushi

39 ( 2 )  , pp.211 - 232 , 2018-02 , 大分大学教育学部
ISSN:24240680
NII書誌ID(NCID):AA12760506
内容記述
In this paper, using the method called `Prosopography', we collected the biographical data of the staff members in educational studies in the Faculty of Education of Tokyo University and its forerunner Institution and compared them to each other in order to find the common characteristics and differences between groups and chronological periods. We concentrated on the course of their academic life and based our analysis on published materials in order to fully represent the process of institutional and personnel development of Japanese educational studies in the case of Tokyo.
本論文では「プロソポグラフィ」の手法を用いて,東京大学ならびにその前身高等教育機関に勤務した教育学研究スタッフの伝記的データを収集し,それら相互の比較を通して,集団間・時期間の共通性と差異を確認した。彼らのアカデミックなライフコースに着目し,活字化された資料を用いることで,東京大学の事例における日本の教育学研究の制度面・スタッフ面での発展過程を描き出した。
本文を読む

http://opac2.lib.oita-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00531023&elmid=Body&fname=kyouiku_kiyou39-2_5.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報