Departmental Bulletin Paper 児童期前期のアスペルガー症候群児への特性理解に基づく支援者の関わりと当事者の自己理解と自己肯定のプロセスについて : 小学校低学年における当事者の自伝的読み物分析から
Supporter's Relation Based on the Understanding of Characteristic for Child with Asperger's Syndrome in Childhood the Previous Fiscal Year and the Process of Party's Self-understanding and Self-affirmation : From Autobiographical Book Written by Party in Childhood the Previous Year.

安倍, 景子  ,  武内, 珠美

33pp.51 - 63 , 2016-03 , 大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター
ISSN:13485881
NCID:AA11806893
Description
本研究では,アスペルガー症候群の子どもが児童期前期に書いた自伝的読み物を対象とし,特性理解に基づく支援者の関わりと,当事者の自己理解と自己肯定のプロセスについて,KJ法を参考に分析を行った。その結果,支援者が常に障害特性のあるありのままの児童を肯定する環境のなかで,当事者が安心して自己について自ら周囲へ発信したことで,支援者は当事者目線で特性理解を深めた。そして,支援者もまた,当事者目線で得た特性理解を本人に伝えることで,支援者と当事者の間には共有された特性理解がつくられた。この循環のなかで,本人の自己理解と支援者の子ども理解は同じ目線から深められ,その理解に基づいて生まれた障害特性への対応としての工夫も,本人と支援者とが協働したものとなり,本人の主体性が損なわれることはなかった。自己理解のもとに,本人が主体となって取り組んだ工夫によって,障害特性による失敗経験は次第に減り,それに伴ってアスベルガー症候群である自己の肯定が見られるようになった。これらの支援者の関わり,自己理解と自己肯定について,児童期前期の発達的視点から総合考察を行った。
In this study, we analyzed about supporter's relation based on the understanding of characteristic, party's process of his self-understanding and self-affirmation from autobiographical book written by party in childhood the previous year in reference KJ method. As a result, we clarified that he told about himself for positive supporters with feeling relieved, and then supporter's promoted better understanding of characteristic Supporters also, by telling the understanding of characteristic obtained from party eyes to himself, shared understanding of characteristic was made between party and supporters. In this cycle, his understanding of himself and supporter's understanding of him were deepened from the same eyes, then device for disorder on the understandings was performed in cooperation. So, he had never lose his independence. By this device, failure by disorder was reduced gradually, further he got self-affirmation. We had consideration about these supporter's relation from developmental perspective of childhood the previous fiscal year.
本論文は,大分大学教育福祉科学部学校教育課程発達教育コース教育心理学選修卒業論文に加筆・修正を加えたものである。
Full-Text

http://opac2.lib.oita-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00510595&elmid=Body&fname=kyouiku_jissen_33_04.pdf

Number of accesses :  

Other information