紀要論文 小学校教師のバーンアウトの実態・経過と支援・予防に関する研究 : 2人の中年期女性教師の疲弊についての語りから
Study on the Reality and Process of Burnout of Elementary School Teachers and Support and Prevention. : From Narrative about Exhaustion of Two Middle Age Woman Teachers.

下田, 桃子  ,  武内, 珠美

33pp.65 - 80 , 2016-03 , 大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター
ISSN:13485881
NII書誌ID(NCID):AA11806893
内容記述
本研究では,小学校教師のバーンアウトの実態・経過の理解と今後の効果的な支援・予防について注目し,その実態・経過を教師自身の言葉から理解することが可能である面接調査による検討を行った。そして,バーンアウトによる休職経験者で,現在は回復している現役小学校教師2名を対象に半構造化面接を行い,小学校教師のバーンアウトの実態とその経過についてKJ法を用いて分析を行った。その結果,バーンアウトの生起・回復の経過は段階的に進行し,その際に周囲から受ける援助の有無や程度が症状の回復や悪化に影響を与えることが明らかとなった。そこで,小学校教師のバーンアウトの支援・予防,加えて,職場復帰後の再発予防について「疲弊時の援助要請と心身の自己管理」,「管理職や同僚からの支援」,「望まれる教師-の支援体制」の3点に焦点を当てて考察した。
This study, focusing on the understanding of the reality and process of burnout of elementary school teachers and effective supports and prevention in the future, considered the result of interview survey that the reality and process can be clarified by the words of teachers themselves. Then, a semi-structured interview survey was conducted of two active elementary school teachers who have taken a leave of absence due to burnout and have recovered now, and analyzed using the KJ method to clarify the reality and process of burnout of them. As the result, it was revealed that the occurrence and the recovery process of burnout gradually progress, and the presence or absence and the degree of supports provided by others at that time have effects on the alleviation or aggravation of symptoms. Then, focusing on the three viewpoints of "help-seeking and physical and mental self-managing when exhausted", "supports by managerial staff and co-workers", and "supporting systems for desirable teachers", supports and prevention of burnout of elementary school teachers as well as the recurrence prevention after the return to work were examined.
本論文は、大分大学教育福祉科学部人間福祉科学過程心理健康福祉コース心理分野卒業論(平成26年3月25日)に加筆・修正を加えたものである。
本文を読む

http://opac2.lib.oita-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00510598&elmid=Body&fname=kyouiku_jissen_33_05.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報