Departmental Bulletin Paper 教育の情報化における学区教育委員会の支援体制の事例分析 : 米国の学区教育委員会における教育理念の構築と専門職員の配置を中心に
A Case Analysis of the School Support System for the Promotion of ICT Use : From the Viewpoint of Educational Mission Statement and the Personnel of Professional Staff in the Case of a District Board of Education in the United States

福本, 昌之

37 ( 3 )  , pp.377 - 388 , 2016-03 , 大分大学教育福祉科学部
ISSN:13450875
NCID:AA11327096
Description
教育の情報化を推進する上で学校や教職員に対する支援の必要性が説かれているが,その具体については多様で体系的な視点が提起されているわけではない。そこで,本稿では,初中等教育における教育の情報化の推進,とりわけICT活用に関わる教員研修,環境整備などに関する米国ミネソタ州ミネアポリス学区教育委員会の支援状況を分析した。同委員会においては,教育の情報化における学校及び教師の専門性の助長という点から,"管理・統督"よりは"支援"という点を重視した施策が採られていた。この事例からは,1) 教育の情報化の目的設定,2) 教育委員会における専門性確保,および,3) 情報化推進に関する専門職設置の重要性が示唆された。
Even though the necessity of support to schools and teachers in promoting ICT use at schools has often been emphasized, few systematic views have been presented. This paper focuses on what supports school district provides to schools and how it is provided. It looks especially at the aspect of teacher-training and general conditions of hardware maintenance, with reference to the case of Minneapolis Public Schools(MPS), Minnesota, in the US. MPS adopts a policy of "assisting" rather than "controlling and administering" with a view to facilitating teachers' professionalism and school autonomy. The results suggest the importance of 1) setting clear purposes of ICT use at schools, 2) ensuring professionalism in the school district board, and 3) posting special staff for the purpose of promoting ICT use.
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http://opac2.lib.oita-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00507896&elmid=Body&fname=fukumoto_37-3.pdf

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