紀要論文 保育者の語り合いを通した学びに関する考察 : アトム・つばさ共同保育園の事例をもとに
A Study on Learning through Discussion among Child Care and Education Teachers : Review of “Atomu" and “Tsubasa" nursery schools

永田, 誠  ,  磯邉, 友美  ,  田中, 万里

37 ( 2 )  , pp.271 - 286 , 2015-10 , 大分大学教育福祉科学部
ISSN:13450875
NII書誌ID(NCID):AA11327096
内容記述
本研究では,アトム・つばさ両共同保育園の保育者に対する聞き取り記録をもとに,保育者・親が共同の保育の場を形成し,自己を語る過程を通した学びの成果について考察した。特に,本稿では,語り合いを通した保育者自身の成長とそれによる保育観の変化に着目した。保育者は,語り合う過程を経験することで,様々な人と関わりあい,多様な価値観に触れ,相手を受容することで自己と他者との共感を生み出すとともに,よりよい子どもの育ちに向けた親との共同の保育観へと変容していた。
The purpose of this paper is to examine the significance of learning through discussion by child care and education teachers. In this study, I carried out interviews with child care and education teachers at “Atomu Nursery School" and “Tsubasa Nursery School". The study focused on cultivating beliefs about care and education for children and families through discussion. Child care and education teachers were able to change their perspective and motivation toward child care and education by cultivating empathy between themselves and others. They achieved this by a process of involvement with a variety of people, contact on diverse values, and acceptance others.
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http://opac2.lib.oita-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00506398&elmid=Body&fname=nagata37-2.pdf

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