紀要論文 保健体育科における集団行動の位置づけとあり方 : 戦後の論説にみる集団行動の必要・不要論の位相と論理
The Possibilities of Vocal Music Instruction Using Movement

田端, 真弓

37 ( 2 )  , pp.225 - 240 , 2015-10 , 大分大学教育福祉科学部
ISSN:13450875
NII書誌ID(NCID):AA11327096
内容記述
体育・保健体育科における「集団行動」は,戦前を起点とすることが指摘され,これまでにも体育授業で取り扱うことは妥当でないと批判されてきた。しかし,現行の学習指導要領にもその行動様式が含まれ,それらを補完するように文部科学省の手引きが発行されている。また,運動の特性を踏まえることなく行動様式を美化した授業展開が提案されることもある。本稿では戦後の体育関係者によって展開された「集団行動」をめぐる議論について明らかにし,「集団行動」が指導の対象とされる理由を検討する。これを受けて体育授業のあり方と収斂した。内容は以下のように集約される。「集団行動」の導入にはアメリカ進駐軍の指導とそれによる文部省の通達,教師たちの混乱,児童生徒のモラルのなさが関わっていた。当時の体育教師たちは戦前の教育の影響とそれによる戦後の衝撃から新しい指導法を生み出すことよりも,戦前の秩序運動や教練をモデルとする「集団行動」の指導に回帰することを要望した。これらは能率,安全,秩序など一定の論理により成り立っていた。一方で,歴史的反省,体育授業の本質,教師の快感や美意識に着目し,「集団行動」を批判,危倶する声もあった。これまでにこのような議論を経てきたが,学習指導要領とそれを補完する手引きによる指導の構造は現存している。体育授業は現在,「指導と評価の一体化」の域に到達している。それをめざした体育授業を展開させようとするならば,「集団行動」に費やす時間はないと考えられる。
The purpose of this study is to clarify in what way "group action and behavior" is needed as a school subject in physical education (PE) lessons in postwar Japan. Additionally, this study looks at the logic of critical debates surrounding the incorporation of "group action and behavior." PE lessons in postwar Japan were democratized under the influence of the United States. As ideas for PE lessons shifted from the prewar to the postwar period, PE teachers experienced great shock, became confused, and were unable to create new PE teaching methods. Furthermore, most of teachers hoped that military drill (kyoren) and orderexercises (chltsujo undo) would be revived, as they were the main prewar teaching contents. "Group action and behavior" made the first appearance in the course of study for PE in1953, and it has had uncertain definition since then. The introduction of "group action and behavior" had frequently been discussed among PE teachers, researchers and other teachers, and PE journals had included oplnions about it. Some leaders had criticized "group action and behavior, " which had had no relation the essence of PE lessons, indicating it had been a representation of militarism and a typical Japanese education method of pursuing an aesthetic sense. However, the course of study and the instruction manual have showed the incorporation of "group action and behavior" to be a necessity since 1953 because it is considered to be very useful in eliminating wasted time and maintaining order during class and keeping students safe during their exercises. This means that PE teachers might be obsessed not with learning contents but with efficiency in their classes. Nowadays, it is necessary for all teachers to monitor consistency of instruction and evaluation. In conclusion, teachers have to carry out PE classes based not on a nonsensical "group action and behavior" but on learning objectives.
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http://opac2.lib.oita-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00506386&elmid=Body&fname=tabata37-2.pdf

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