Departmental Bulletin Paper 特別支援学校の性教育における指導内容と児童生徒に期待する姿
Expected Images of Pupils or Students, Achievement Goal in Sexuality Education in Special Support Schools

古賀, 精治  ,  御手洗, 沙織

37 ( 1 )  , pp.115 - 128 , 2015-04 , 大分大学教育福祉科学部
ISSN:13450875
NCID:AA11227096
Description
本研究は特別支援学校の性教育実施状況に関する調査を行い,指導内容と教師が児童生徒に期待する姿の関連について分析した。被調査者は特別支援学校7校に勤務する教員224名であった。結果は以下の通りであった。(1)実施内容については「身だしなみ」や「身体の清潔」など「日常生活の指導」として性教育が行われることが多いことがわかった。また学部が上がるにしたがって実施内容が多様化することも示された。(2)児童生徒に期待する姿については「周囲の人との好ましい人間関係」が最も多かった。このことから特別支援学校では性教育をする際,人間関係を重視していることが示唆された。(3)実施内容と期待する姿の関連については,同じ内容であっても学部によって異なる姿を期待していることが明らかになった。
This study investigated the current status of sexuality education in special support schools. I conducted analysis on relationships between instructional contents and goals teachers expected their students to achieve. The survey was conducted with 234 teachers who work in seven special support schools. The following results were obtained. (1)As regards instruction contents, it was found that the teachers often conduct sexuality education as "the instruction of daily life", such as "'appearance" and "cleanliness of the body". Also, it was also found that instructional contents became diverse as their grades advanced. (2)As for the image of pupils or students the teachers expect to have, "those who have good relationships with people around them" was preferred. This suggests that sexuality education in special support schools attaches great importance to interpersonal relationships. (3)Regarding relationships between instructional contents and the image of pupils or students, the teachers were found to have diferent images depending on the faculty which they teach at, even though teaching the same content.
Full-Text

http://opac2.lib.oita-u.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00506319&elmid=Body&fname=koga37-1.pdf

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