Departmental Bulletin Paper 人は死によって無と化すのか ―自分における「このもの性」の形而上学―
Does man become nothing by death? The metaphysics of one’s own haecceity

新山, 喜嗣  ,  NIIYAMA, Yoshitsugu

Description
死は人から,人に付帯するすべての属性を簒奪し,一見すると,死によって人は「完全な非在」となるように見える.しかし,死によって生に関わるあらゆるものが簒奪されたとしても,人には「個別的である」,「性質の担い手である」,「自己同一的である」といった幾つかの属性群が残される.これらの属性群は,人における「このもの性(haecceitas)」を温存させるものであり,人の死は「このもの性」という残滓からなる「不完全な非在」であると考えられる.ただし,死としての「不完全な非在」は,「このもの性」に関わる属性以外には何の属性も持たず,時空間上の属性も元より持たない.したがって,死としての「不完全な非在」は,時空間上の一定の位置を占めることはなく,まさしく「どこか」に存在するとしか言えない.また,死としての「不完全な非在」は,それを同定できるようないかなる標識も持たないことから,われわれの認識が「不完全な非在」を正確に射当てることはない。わずかに,固有名としての死者の名前だけが,われわれの認識とは独立に,死としての「不完全な非在」を射当てるにすぎない.
Death usurps from man all attributes attached to a human being. This may seem to imply that man becomes a complete non-existence upon death. However, even if all attributes relating to life are taken away by death, some attributes, such as "being an individual", "being a subject that possesses its own nature", and "being self-identical" remain. These groups of attributes form one’s own haecceity as a human. Therefore, human death can be considered an incomplete non-existence that still possesses haecceity that remains from life. However, the incomplete non-existence of death does not possess any attributes, including time and space attributes, other than this haecceity. Therefore, the incomplete non-existence of death does not occupy a fixed location on a space-time coordinate system, and can only be said to exist "somewhere". Furthermore, the incomplete non-existence of death does not have any identifiable signs. Given this, our recognition cannot accurately identify the incomplete non-existence of death; only the proper name of the deceased can identify this incomplete non-existence, however slightly, independently of our recognition.
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