Departmental Bulletin Paper スマートグリッドの知的処理を理解する疑似体験教材と指導法の開発
Development of the Teaching Material for Virtual Experience and Method to Learn Intellectual Process of the Smart Grid

秋山, 政樹  ,  花田, 守  ,  本多, 満正  ,  菅家, 久貴  ,  佐々木, 純  ,  AKIYAMA, Masaki  ,  HANADA, Mamoru  ,  HONDA, Mitsumasa  ,  KANKE, Hisataka  ,  SASAKI, Jun

38pp.243 - 251 , 2016-03-31 , 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
ISSN:13449311
NCID:AA11532120
Description
中学校技術・家庭科技術分野における送電・配電の学習については,電力設備をブラックボックスとしてそれらの機能を伝えるにとどまっている.筆者らは,電力設備の主な仕組みについての理解をもとにして,技術のすばらしさ等を学ぶ授業の構築を課題としている.本研究では,電力配分の最適化を図るスマートグリッドの主な処理に対して手作業をともなって学ぶタブレット端末用教材アプリと,それを用いた授業を開発した.開発した授業によって,①スマートグリッドの知的処理に対する理解,②エネルギー資源の消費低減をする技術の社会的意義の理解に一定の効果が認められた.
In technology subject class, we teach studentsthe power distribution system only as a blackbox. Therefore, it is our task to develop a methodto teach splendor of technology to students withsimulated experience of operating the powerdistribution system. We have developed an application of tablettype computer to learn the intellectual processof the smart grid allocate electricity optimally byapplication of ICT. By using this application in class,we recognized the following constant effects:1)Understanding about intellectual process ofsmart grid2)Understanding about the social significance ofthe technology to reduce the consumption of energyresources.
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