Departmental Bulletin Paper 発達に気がかりのある幼児に対する相談・支援アプローチ
The Approach to Counseling and Support of Young Children with Developmental Concerns

相場, 眞里子  ,  島津, 真奈美  ,  伊藤, 栄子  ,  田口, 睦子  ,  斎藤, 孝  ,  内海, 淳  ,  藤井, 慶博  ,  AIBA, Mariko  ,  SHIMAZU, Manami  ,  ITO, Eiko  ,  TAGUCHI, Mutsuko  ,  SAITO, Takashi  ,  UTSUMI, Jun  ,  FUJII, Yoshihiro

38pp.195 - 202 , 2016-03-31 , 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
ISSN:13449311
NCID:AA11532120
Description
 幼稚園・保育所に在籍している発達に気がかりのある幼児の支援を行うため「相談ルーム」を設置した.相談ルームでは秋田大学と特別支援学校が協働して,幼児,保護者及び幼稚園・保育所の職員に対する支援の在り方を検討した.主な支援の内容は,幼児への指導,保護者への相談,幼稚園・保育所への情報提供であった.その結果,発達検査や保護者へのインタビューにより幼児の成長や発達が示唆された.また,保護者の養育に対する自信と,就学への前向きな姿勢に寄与した.さらに,幼稚園・保育所の職員が幼児を支援するための配慮事項を理解することができた.課題として,就学先決定後の追跡とフォローアップ,小学校との連携の強化,相談ルームの運営体制の強化が挙げられた.
A counseling office was created to provideassistance to children in kindergartens andnursery schools in whom there are developmentalconcerns. The office worked in collaboration withAkita University and special support schools toexamine into the approach to be taken to supportthe children, their guardians and school personnel.Support consisted chiefly of guidance to children,counseling with their guardians and informationservice to kindergartens and nursery schools.Examinations conducted on the children andinterviews with the guardians suggested growthand development of the children. It also contributedto building guardian confidence toward care of thechildren and to more positive stance toward schoolenrollment. Teachers at kindergartens and nurseriesalso gained understanding of the points of attentionin providing support to the children. The issuesrequiring action were, for example, monitoring andfollow-up after selection of school, strengthening ofrelationship with elementary schools and reinforcingthe management system of the counseling offices.
Full-Text

http://air.lib.akita-u.ac.jp/dspace/bitstream/10295/3085/1/jis38%28195%29.pdf

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