紀要論文 3 年保育の教育課程の再編成(2) -保育における計画概念の理解からとらえる保幼小連携への展開の可能性-
Remaking the curriculum of kindergarten education for three years(2)  - Possibility of collaboration curriculum among kindergarten, nursery and elementary schools through  the understanding of conception about the scheme in early childhood education and care-

奥山, 順子  ,  諸岡, 美佳  ,  OKUYAMA, Junko  ,  MOROOKA, Mika

38pp.111 - 120 , 2016-03-31 , 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
ISSN:13449311
NII書誌ID(NCID):AA11532120
内容記述
 幼児期の教育・保育における教育課程に関する実践者にとっての課題について考察した.乳幼児期から就学後の教育の連携で特に幼児期の計画の独自性を明らかにすることが重要であることを指摘した.保育者にとっては計画概念の理解が重要である.特に保育の目的や内容の概念理解が,現状の課題であることを指摘し,方向目標としての理解や,活動内容の配列的な計画からの脱却が課題としてとらえられる.遊びを中心とする保育においては,幼児が展開する活動から「資源」をとらえて発達過程に意味づけることが保育独自の計画の基本であること,そしてその理解が保幼小の連携実現の可能性につながるものであるととらえた.
The purpose of this study is to investigatethe problem on the curriculum employed bykindergarten and nursery teachers. Particularly toexplain about the conception of scheme in ECEC isimportant for the collaboration curriculum amongkindergarten, nursery and elementary schools.We are placing emphasis on understanding aboutthe conception of scheme is for kindergarten and nursery teachers, especially understanding on theconception of object and subject.It is necessary for teachers to dissolve theproblem about the scheme like planning schedule. Itis also necessary to understand the purpose of theactivities in ECEC in order to make sense of thecourses of ‘resources’ for children’s development.These are based on the scheme by ‘resources’on the activity of play oriented education and theconception of collaboration curriculum amongkindergarten, nursery and elementary schools.
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http://air.lib.akita-u.ac.jp/dspace/bitstream/10295/3077/1/jis38%28111%29.pdf

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