Departmental Bulletin Paper 創作ダンスの熟練教師指導映像に対する学生の認知 -大学院「教材開発論」の授業を通して-
Master students’ cognition of teaching concepts and  methods after watching experimental creative dance teaching videos

松本, 奈緒  ,  MATSUMOTO, Naho

38pp.59 - 66 , 2016-03-31 , 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
 本研究の目的は創作ダンスの熟練教師指導映像に対する大学院生の認知について明らかにすることである.研究対象者は3 名の大学院生であり,既に中学校,高等学校の保健体育教諭と小学校教諭の免許を持っているが学部でのダンス経験はない者であった.30分の長さの指導映像2 種を観察後,対象者は気づいた点を自由記述し,KJ法にてまとめた.本研究によって,熟練者のダンス指導の映像を見ることにより,大学院生は明確な目標の提示,教材の工夫,様々な学習者への関わり方等の教育学的に成功裏の授業構造について,また,表現につながる手段,多様な動き,認め合い評価等のダンスの特性に合った具体的な方法の2 つの側面で気づくことが確認できた.従って,それまでのダンス経験がほとんどない受講者であっても,熟練者のダンス指導に触れることによってダンスの指導の工夫や教材,場の設定,学習過程,声かけ等様々な事項が学習できたことが明らかとなった.
 The purpose of this study was to investigateMaster students’cognition of teaching conceptsand methods after watching experimental creativedance teaching videos. The study subjects werethree Master students with PE teacher license andelementary school teacher license but with no priorexperience taking dance class at university. Afterwatching two thirteen minutes creative danceteaching video which learn themes‘newspaper’and ‘gather and spread’, master students wrotepoints they notice and made diagram throughKJ method. After that researcher add makinggroup and construction bigger theme for clearerunderstating. As outcome four big theme andnine small theme emerged. As big theme, cleargoal presentation, subject matter device, teachingmeans and process suits a specific characteristicfor creative dance, variety feedbacks for studentsemerged. This study shows through watchingexperimental master student learned educationalsuccessful construction and particular teachingmeans and teaching process, feedback for creativedance.

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