Departmental Bulletin Paper 家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程 - KH Coder による授業分析-
Learning process of Class evaluation on Home economics education; Study of class analysis based on KH Coder

佐々木, 信子  ,  小松, 国子  ,  小栗, 美香子  ,  瀬尾, 知子  ,  菊地, 教子  ,  SASAKI, Nobuko  ,  KOMATSU, Kuniko  ,  OGURI, Mikako  ,  SENOO, Tomoko  ,  KIKUCHI, Noriko

38pp.51 - 57 , 2016-03-31 , 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
本研究では,家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程を検証するために,2 つの授業実践からKH Coderによる質的データの分析を行った.水資源について考える授業では,少量の水で手を洗う体験をし,自らの生活改善につながる学びの過程が明らかになった.高齢社会の在り方について考える授業では,ロールプレイを通して,当事者意識をもって問題をとらえることができた.それにより自らの生活に置き換えて将来の生き方を考える学びの過程が明らかになった.以上より,KH Coderを用いて授業の分析をしたことで,授業を通した学びの深化の過程が可視化され,家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの重要性が示唆された.
In this study, in order to verify the process ofactive learning in Home economics education,qualitative analysis based on two teaching practices,is carried out on KH Coder. In the class that talkedabout water resources, the practice of washing handswith a small amount of water was introduced andthe process of learning that leads to an improvementof one`s own life was revealed. In another class thattalked about the nature of the aging society, roleplaywas conducted and participants became awareabout the nature and the problems of aging society.It revealed a process of learning to think aboutthe future of life by doing role-play. This research,based on the qualitative analysis done on KH Coder,enabled the process of deepening the learningthrough the lesson to be visualized. In addition, theimportance of active learning in Home economicseducation was suggested.

Number of accesses :  

Other information