Departmental Bulletin Paper 教員養成学部における「体育理論」領域に関連した授業実践の再検討 -「スポーツと地域活性化」をテーマとして-
Considering the Local Revitalization: A Practical Report of a Class“ Sociology of Sports”

伊藤, 恵造  ,  ITO, Keizo

38pp.27 - 40 , 2016-03-31 , 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
ISSN:13449311
NCID:AA11532120
Description
中学校および高等学校においてその学習の重要性が指摘される「体育理論」領域は,その内容を取り扱う授業が学校現場において適切に実施されていないという根本的問題を抱えている.本稿は,こうした問題を踏まえて,教員養成学部における「体育理論」領域に関連した授業実践の分析から,その問題の解決の方途を探ることを目的とする. 「スポーツと地域活性化」をテーマとした授業実践から明らかになったのは,スポーツと地域社会を捉える受講者の視点が固定化していることである.本授業実践における学習過程は,受講者に「スポーツ」と「地域活性化」との固く結ばれた関係を切り離すことができることを示し,その接点に着目する視点を提示したものと考えられる. 「体育理論」をめぐる問題の解決のためには,スポーツを改変不可能な固定化したものとして捉えるのではなく,当該社会の社会的,政治的,経済的状況の下で,人びとが相互作用する際に創り出される「社会的構築物」として捉えるための視点の学習が必要である.中学校および高等学校においてその学習の重要性が指摘される「体育理論」領域は,その内容を取り扱う授業が学校現場において適切に実施されていないという根本的問題を抱えている.本稿は,こうした問題を踏まえて,教員養成学部における「体育理論」領域に関連した授業実践の分析から,その問題の解決の方途を探ることを目的とする. 「スポーツと地域活性化」をテーマとした授業実践から明らかになったのは,スポーツと地域社会を捉える受講者の視点が固定化していることである.本授業実践における学習過程は,受講者に「スポーツ」と「地域活性化」との固く結ばれた関係を切り離すことができることを示し,その接点に着目する視点を提示したものと考えられる. 「体育理論」をめぐる問題の解決のためには,スポーツを改変不可能な固定化したものとして捉えるのではなく,当該社会の社会的,政治的,経済的状況の下で,人びとが相互作用する際に創り出される「社会的構築物」として捉えるための視点の学習が必要である.
The purpose of this paper is to describe the learningprocess of the perspective of understandingsports as a“ social constraction” which are createdfrom interactions of people under social, politicaland economic circumstances of that society. Through the lecture by Mr. Takabatake whomanages a professional basketball club, thestudents had been learning the importance ofhaving the perspective of understanding the“ localrevitalization” as their own challenges. In addition,it was suggested that some of the students whohad watched a basketball game associated theiron-site experiences with the“ local revitalization”. For the provision of a class with the implementationof the “theory of physical education”, it isnecessary to introduce familiar teaching materialsreflecting the changing social circumstances.I believe that this effort will result in thedevelopment of their mindsets with which theygo to a site and consider a problem as their ownchallenge.
Full-Text

https://air.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=2708&item_no=1&attribute_id=48&file_no=1

Number of accesses :  

Other information