紀要論文 小学校学年別「作文指導文型」に関する研究(3) -機能・文型ごとの使用文種・表現意図の検討-
How to teach sentence patterns in a Japanese composition class in elementary school :  Examination of genres and types of content to be expressed in relation to functions and sentence patterns

成田, 雅樹  ,  NARITA, Masaki

38pp.13 - 25 , 2016-03-31 , 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
ISSN:13449311
NII書誌ID(NCID):AA11532120
内容記述
この論文は,小学生が作文に使用する文型について,それぞれに適した文種,表現意図(表現する内容の種類),題材例と指導上の留意点を述べるものである.「説明型」「説得型」「語り型」のすべての文種類別に共通する文型と,特に「語り型」に用いられる文型については,表に整理して示した.また特に「説明型」「説得型」に用いられる文型については,本文において適した文種,表現意図等の考察を述べた.指導上の留意点については,II節で述べている.
This paper discusses what genres, what typesof content to be expressed, and what topicsare appropriate for learning sentence patternswhich elementary school students use in writingcomposition. It also classifies sentence patternswhich are commonly used in the following threetypes of essays: Informative Type, Persuasive Type,and Narrative Type. Of the three types of essays,sentence patterns used in the Narrative Typeessay are organized in the form of a table, whilethose used in the Informative Type essay and the Persuasive Type essay are discussed in relation togenres and types of content to be expressed. As aresult of the discussion, the paper refers to points tonote in teaching these sentence patterns.
本文を読む

http://air.lib.akita-u.ac.jp/dspace/bitstream/10295/3068/1/jis38%2813%29.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報