Departmental Bulletin Paper International Cooperation to Spread Mosquito Nets: Case Studies in Tanzania and Bangladesh
国際協力を通じた蚊帳の普及: タンザニアとバングラデシュの事例から

AIZAWA, Yoshio  ,  TSUBOI, Hiromi  ,  藍澤, 淑雄  ,  坪井, ひろみ

36pp.27 - 33 , 2015-10 , 秋田大学大学院工学資源学研究科
ISSN:13457241
NCID:AA12500403
Description
Malaria remains one of the leading health issues threatening development in many parts of the world. In 2000,189 countries adopted the Millennium Development Goals (MDGs). Among these MDGs is a goal to fight thespread of malaria. Accordingly, international communities have gone to developing countries in order to implementpreventive measures against malaria. Although there are many ways of preventing people from contracting malaria,the use of long-lasting insecticidal nets (LLINs) has gained attention as one of the best anti-malaria practices.International efforts utilizing LLINs in malaria stricken areas are currently growing.With regard to analyzing international efforts to spread LLIN usage in malaria stricken countries, this paperinvestigates two cases: in Tanzania, A to Z Textile Mills Ltd. and its cooperators; and in Bangladesh, BASFGrameen Ltd. and Grameen Group. In both cases the lead entities locally produce the LLINs and then supply thelocally produced LLINs to communities using set distribution lines. In Tanzania, the LLIN this paper will examineis the Olyset® net, and in Bangladesh, the Interceptor® net (also known locally as “Auschorjo Moshori”). However,there is a significant difference between these two cases regarding the distribution approach of the LLINs to thelocal people. This paper focuses on this distinction and discusses which case is more successful in distributing thenets to combat the problem of malaria.
マラリアは,世界の地域における開発を脅かす深刻な問題の一つである.このため,2000 年に国連189か国が採択したミレニアム開発目標(MDGs)ではマラリア撲滅が目標の一つとして掲げられた.そしてこれを受け,国際社会もマラリア流行地域における撲滅対策を講じてきた.マラリア対策には様々な方法があるが,その中でも予防対策としての防虫蚊帳(LLINs)は,マラリア撲滅対策の最も有効な手段として注目を集めている.本論では,マラリア流行地域における国際社会による防虫蚊帳の普及にかかる分析を行う.このため,二つの取り組み事例について検討する.ひとつはタンザニアにおけるA to Z 社とそのパートナーによる取り組みで,もう一つはバングラデシュにおけるBASF グラミン社とグラミン・グループによる取り組みである.具体的には,タンザニアの事例ではオリセット・ネット,バングラデシュの事例ではインターセプター(地域の呼称は「Auschorjo Moshori(魔法の蚊帳)」と呼ばれる防虫蚊帳の普及について検討する.どちらの事例でも,地域の民間企業・グループが防虫蚊帳を生産し,それぞれの普及ルートを通じて防虫蚊帳を住民に供給している.一方で,二つの防虫蚊帳の住民への普及方法には大きな違いがある.本論では,この違いに着目し,マラリア対策のための防虫蚊帳の普及のためにはどちらの方法が有効かについて検討する.
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