Departmental Bulletin Paper 看護実践における新人看護師の成長のプロセス
The growth process of new graduate nurses in nursing practice

田中, いずみ  ,  比嘉, 勇人  ,  山田, 恵子

目的:看護実践における新人看護師の成長のプロセスを明らかにする.方法:新人看護師7 名を研究協力者とし,半構成的面接で得たデータを修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチ(M−GTA)により分析した.結果:25 の概念が生成され,12 のサブカテゴリー,4 つのカテゴリーが抽出された.新人看護師は病棟に配属されて《リアリティショックを経験する局面》に至るが,同時に仕事,患者,同僚らと〈職場でのつながりを持つ〉ことを起点として,患者との関わりを深め,病棟で仲間意識をもって《社会化に直面する局面》を進んでいた.さらに看護体験から《振り返りと再構成の局面》および《向かうべき方向性の追求》へとつながって成長するプロセスを,コアカテゴリーとして【キャリア初期における役割移行】と捉え,「新人看護師のキャリア初期における役割移行モデル」と命名した.結論:本研究により明らかになった「新人看護師のキャリア初期における役割移行モデル」は新人看護師の成長の状況を把握し,より効果的な継続教育や支援をするための視点として活用できる.
Purpose: To clarify the growth process of new graduate nurses in nursing practice.Methods: Semi-structured interviews were conducted with 7 new graduate nurses who cooperated in thestudy, and the obtained data were analyzed with M-GTA.Results: Twenty-five concepts were formed, and 12 subcategories and 4 categories were identified. Newgraduate nurses reached a “Phase of experiencing reality shock” when they were assigned to a ward, butat the same time they progressed in the “Phase of directly confronting socialization” by deepening theirinvolvement with patients and having a sense of camaraderie on the ward, the starting point for whichwas Relations in the workplace with the work itself, patients, and colleagues. Nursing experience also ledto a “Phase of reviewing and reconstructing” and “Pursuing the direction in which one should go.” Roletransition in the initial career stage was understood to be a core category, and named Role TransitionModel in the Initial Career Stage of New Nurses.Conclusion: The model demonstrated in this study apprehends the growth status of new nurses and can beused as a vantage from which to provide more effective continuing education and support.

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