紀要論文 小学校における学級経営についての一考察〔I〕
Improving Class Management in Elementary Schools [I]

四辻, 伸吾  ,  藤本, 佳子  ,  丸野, 亨

66pp.273 - 283 , 2018-02-28 , 大阪教育大学
ISSN:24329630
NII書誌ID(NCID):AA12812439
内容記述
本研究は小学校における学級経営について教員22名に対して質問紙調査を行い,回答から考察したものである。「学級経営において大事にしていること」との質問については,「人間関係」「ルール・マナー」という回答が多く見られた。これより「『人間関係』「『ルール・マナー』にアプローチするためにはどのような取り組みを行っているか」の質問を行った。回答からは「人間関係」において,教師・児童間,児童・児童間,教師・児童・児童間の3視点で人間関係を築こうとしていること,「ルール・マナー」については,学級全体で「ルール・マナー」を共有しようとしていることが示された。また「理想の学級像」等についても様々な視点が見られた。
Class management in elementary schools was examined based on the results of a questionnaire survey conducted with elementary school teachers (N=22). Many of the participants responded “human relationships" and “rules and manners" to the question, “What do you consider important in class management? Next, they were asked, “What are you actually doing to develop human relationships and rules and manners?" It was suggested that teachers were attempting to increase communication between “teachers and children," “between children," and between “teachers and other children," to develop human relationships and were trying to develop a common understanding about rules and manners in the whole class and make rules and manners together with children to develop rules and manners. That is, teachers were attempting to share the recognition of rules and manners among all the class members. Furthermore, there were various perspectives on the “ideal class image" and “measures to develop an ideal class." Future perspectives on class management and measures to improve it were discuss based on the above findings.
本文を読む

http://opac-ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00030584&elmid=Body&fname=kj2_66_273.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報