Departmental Bulletin Paper 音楽を学ぶ意味とは何か(前) ─学習指導要領の音楽観から考える─
What is the Meaning of Learning Music? From a Viewpoint of the Concept “Music" in the Official Guidelines for

吉野, 秀幸

66pp.265 - 272 , 2018-02-28 , 大阪教育大学
ISSN:24329630
NCID:AA12812439
Description
音楽を学ぶ意味とは何か。音楽教育に関するこの根本的問いに答える前にわれわれはまず,「音楽とは何か」と問わなければならない。どのような音楽観に立つかということが,音楽教育の目的,内容,方法に至るまで音楽教育にまつわる一切の事柄を決定的な意味で左右するからである。それについて探究する前編として本稿は,日本人であれば音楽の学びに大きな影響を及ぼしてきた学習指導要領の音楽観について考察し,そこに潜在するいくつかの問題点を指摘する。とりわけ本稿は,学習指導要領における指導内容,特に「共通事項」の記述に着目,それについて詳細に検討することを通じて,学習指導要領が前提とする「音楽」が主体から切り離された「諸要素の集積としての音楽」に相当することを明らかにする。
What is the meaning of learning music? Before answering this fundamental question on music education, we first need ask “what is music? " Because everything about music education, from its purpose and contents to its means, vitally depends upon the concept “music." This paper, the first study, will deal with the concept “music" in the official guidelines for schoolteaching, and point out several problems lying behind them. Especially, this paper will focus on the directing contents in them, in particular “common items", examine them, and then make clear that “music" in the official guidelines for schoolteaching refers to “the accumulation of elements" that exists independently from the subject.
Full-Text

http://opac-ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00030583&elmid=Body&fname=kj2_66_265.pdf

Number of accesses :  

Other information