紀要論文 江戸時代における科学観から科学的精神への発展と学の自由 ─社会教育発展史の一過程─
Development from Scientific Viewpoint to Scientific Spirit in the Edo Era and Freedom of Study and Learning: A Process of Development of Societal Education (Formation and Education)

堀, 幸俊  ,  山田, 正行

66pp.249 - 263 , 2018-02-28 , 大阪教育大学
ISSN:24329630
NII書誌ID(NCID):AA12812439
内容記述
「科学」という用語のない時代から,内実において日本では科学観から科学的精神への発展があったということを,封建的江戸期でも市場経済的自由競争と学の自由が着実に進んだ大坂にアプローチし,宮原誠一の形成と教育の枠組みに基づき社会教育発展史の一過程として明らかにする。
Scientific viewpoint developed to scientific spirit in Japan, practically, already in the era that “kagaku=science in Japanese" was not used. We reveal this fact by approaching Osaka where free competition in the market and freedom of study and learning were steadily progressing nevertheless the feudal Edo Era, as a process of development of societal education, based on the framework of formation and education of Miyahara Seiichi.
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