紀要論文 郷土性を基盤にした「郷土の音楽」の授業構成 ─子どもの生活経験と音楽科授業との結合─
Designing Music Lessons Based on Locality of “Local Folk Music": The Union between Daily Experience and School Music

小島, 律子

66pp.49 - 61 , 2018-02-28 , 大阪教育大学
ISSN:24329630
NII書誌ID(NCID):AA12812439
内容記述
「郷土の音楽」の授業において日本伝統音楽の学習と子どもの生活経験を土台とするリアリティある学習をいかに統合することができるだろうか。本研究は「郷土の音楽」の郷土性にその手がかりを求め,郷土性を「生活経験における時空間」「基層的リズム」「即興性」という要素から捉え,郷土性を基盤にした「郷土の音楽」の授業構成の視点を授業の実践検証を通して明らかにした。郷土性を基盤にした「郷土の音楽」の授業構成は,子どもの生活経験と音楽科授業との結合の一つのモデルとして捉えることができると考えられる。
“Local Folk Music" should be regarded as not only subject of Japanese traditional music but also local subject related to child's daily experience. The purpose of this paper is to clarify perspectives for designing music lessons based on locality of “Local Folk Music", and then to examine the five case examples of the designed music lessons for the effect of locality. As a result, the independent-minded learning was realized in the music lessons designated from the perspectives of child's daily experience. This offers a model of the union between daily experience and school music.
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http://opac-ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00030570&elmid=Body&fname=kj2_66_049.pdf

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