Departmental Bulletin Paper Interventionist Teamを通じた児童生徒の多層的教育課題への対応 ─アメリカ・コロラド州におけるELL児童生徒の事例からの示唆─
The Efforts for Supporting Students' Multitiered Educational Challenges by Interventionist Team: Suggestions from the Case of Supporting ELL Students in Colorado, U. S.

臼井, 智美  ,  照屋, 翔大

66pp.1 - 18 , 2018-02-28 , 大阪教育大学
ISSN:24329630
NCID:AA12812439
Description
日本で外国にルーツをもつ児童生徒の多層的教育課題に対応していく上で求められる教育委員会と学校との指導助言関係のあり方について検討するため,アメリカ・コロラド州A学区で行われているELL児童生徒に対する教育支援の事例を分析した。A学区では,Interventionistという支援専門職によるチーム支援の導入により,児童生徒の多層的教育課題の早期発見と適切な支援の提供を可能にしている。Interventionistの採用や各学校での一般教員との協働の実現において,学区教育委員会が支援の価値的枠組みの提供や現職研修機会の提供などで,学校に対して強い指導性を発揮していること,その背景に教育委員会事務局スタッフの高度な専門的知識と経験があることが明らかになった。
This article analyzed the case of district support for ELL students in Colorado State for the purpose of considering the way to build a collaboration between regional educational administration office and school for supporting the foreign students with multitiered educational challenges in Japan. The case district, we presented it as A district in this article, have introduced Interventionist team since 2008 and it enabled the district offer early identification and adequate support to the individual student's multitiered educational challenges. In this case study, we clarified that district office excised strong leadership in evaluative framework of supporting students and professional development through hiring process of interventionists or building a collaboration between interventionists and teachers in the school. We also clarified these efforts were supported the advanced expertise and experienced of district office staffs.
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http://opac-ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00030567&elmid=Body&fname=kj2_66_001.pdf

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