紀要論文 教師における継承的指導実践を促進するメカニズムの検討 ─継承的指導実践低群校の分析─
Mechanisms to Encourage Inherited Teaching Practices in Teachers: Analysis of School Groups where Teaching Practices are Inadequately Inherited

井原, 啓裕  ,  牧, 郁子

66pp.99 - 110 , 2018-02-28 , 大阪教育大学
ISSN:24329622
NII書誌ID(NCID):AA12812428
内容記述
近年,教師の年齢構成比の偏りなど複合的な要因から教師の指導実践の継承不全が示唆されている。そこで本研究では,継承されるべき指導実践(継承的指導実践)の共有が促進されるシステムを検討するために,指導実践の継承がうまく行っていない学校の特徴の分析を,野中・紺野(1999)による知識経営(Knowledge Management)における「場」の理論と,露口(2012)による学校組織モデルにおける「分散モデル」に依拠して行うことを目的とした。具体的には,教師における継承的指導実践尺度(井原・牧,2014)の総合得点が低かった中学校の主幹教諭と教師に面接を実施し,「場」の理論と分散モデルの観点を踏まえて分析した。その結果,教師間の交流を活性化させる管理職による組織マネジメントや,教師における学校運営への当事者意識を醸成するミドルリーダーを活用した「場」の創出が,継承的指導実践低群校では認められないことが示唆された。
In recent years, it has been suggested that teachers' teaching practices have been inadequately inherited due to complex factors including the biases in the ratio of teachers' age composition. Therefore, in order to examine a system to promote the sharing of teaching practices that should be inherited, this study aimed to analyze the characteristics of schools in which teaching practices have not been successful inherited; the basis thereof are the theory of “place" in Nonaka and Konno's (1999) Knowledge Management and the “Distribution Model" in Tsuyuguchi's (2012) School Organization Model. Specifically, senior teachers and teachers of junior high schools were interviewed, with a low overall score on the Teachers' Inherited Teaching Practices Scale (Ihara & Maki, 2014). Results suggest that organizational management that activated exchange among teachers and the creation of a “place" utilizing middle leaders who fostered a sense of ownership toward school operations in teachers were not recognized in school groups where teaching practices were inadequately inherited.
本文を読む

http://opac-ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=TD00030559&elmid=Body&fname=kj1_66_099.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報