Departmental Bulletin Paper 1歳6ヵ月児の発達認知に関する専門職と母親の差異
The Difference of Development Recognition of the 18 Months Infant Between Professionals and Mothers

穗迫, 享子  ,  永井, 由美子  ,  山川, 正信  ,  赤井, 由紀子

64 ( 2 )  , pp.73 - 78 , 2016-02-29 , 大阪教育大学
ISSN:13457209
NCID:AN10460897
Description
発達障害者支援法の施行(2005)に伴い,乳幼児健康診査時に発達障害の早期発見に十分留意しなければならないとされている。しかし,専門職が発達の経過をみていく必要があると判断した子どもの特性について,母親と専門職の間で共通認識できていない場合が多い。母親と専門職は,どのようなことに重点をおき,子どもの社会性の発達を観察しているのか比較を行いその違いを検討した。結果,母親と専門職では,日本語版M-CHAT23項目中,要求の指さし・興味の指さしなど15項目について認識に違いがみられた。子どもの社会性の発達は1つの項目のみで判断できるものはなく,包括的に捉える知識についても広く啓発する必要があると考える。
By the “support law for developmental disorder” carried out in 2005, we must pay sufficient attention for early detection of developmental disabilities at the time of infant health checkup. However, we cannot share the recognition of the child’s characteristics of development, in many cases between mother and professionals. In this study, we compared the recognition of the child's social development between mother and professionals, using the 23 items of the Japanese edition M-CHAT. As results, the 15 items out of 23 items such as pointing of the request and interests, were differed between professionals and mothers. Judgment of the children’s social development cannot be decided only in one item, it is considered that it is necessary to spread comprehensive, appropriate knowledge to mother in future.
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http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28757/1/KJ3_6402_073.pdf

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